Dit is een publicatie van Inclusievetechnologie.nl:
KIT ging in gesprek met Feiko Mulder, accountmanager bij DZB Leiden, over hoe zij technologie inzetten om ervoor te zorgen dat de mensen die extra ondersteuning nodig hebben op de werkplek, aan het werk kunnen blijven.
Aanleiding inzet technologie
“Doordat sociaal ontwikkelbedrijven te maken kregen met de Participatiewet, werd ook de doelstelling bij DZB Leidenmeer gericht op uitstroom”, aldus Mulder. “De metaalwerkplaats die we op dat moment hadden, voldeed niet aan deze doelstelling van uitstroom in onze regio, dus is besloten deze afdeling te sluiten. Echter waren er nog wel metaal-werkzaamheden die we als DZB graag wildenbehouden, zoals het maken van transportkettingen. Dit laatste is fysiek zwaar voor de medewerkers. Daarom hebben we besloten om samen met een ingenieursbureau te kijken waar we technologie konden inzetten, zodat het fysieke werk minder zwaar zou worden voor de mensen en het arbo technisch verantwoord is.”
Inzet technologie
Mulder vertelt: “Het is belangrijk dat de keuze van de ingezette technologie niet gaat om het verhogen van de productie, maar om ervoor te zorgen dat mensen met een arbeidsbeperking de werkzaamheden goed kunnen uitvoeren. De technologie zorgt er in dit geval voor dat mensen minder kracht hoeven te zetten bij het vastmaken van de trolleys aan de ketting. Daarnaast is de machine in hoogte verstelbaar en kunnen mensen ervoor kiezen om hun werk staand of zittend uit te voeren, wordt de ketting ondersteund en hoeft men zich hierdoor fysiek minder in te spannen. De verschillende machines bieden de optie om 3 tot 4 trolleys aan de ketting te maken.”
Afstemmen met de klant
“Om het hele proces van de inzet van technologie goed te laten verlopen, stemmen wij af met de klant, al noemen wij het altijd partner. Het product moet aan hoge kwaliteitseisen voldoen en dit willen wij waarborgen. Daarnaast vragen we in sommige gevallen om een investeringsbijdrage, bijvoorbeeld als de machine alleen voor hun product kan worden gebruikt. Als de klant zegt dat ze ermee stoppen, zijn hier grote bedragen mee gemoeid. Dan moeten we wel zeker weten dat we nog een aantal jaar dit werk voor de klant kunnen blijven doen. In het geval van de transportkettingen zijn onderdelen van de machine ook gemaakt bij de klant. Dit bespaart geld. Het is belangrijk om dit samen te doen, met commitment. De investering is voor iedereen groot, maar ook de impact voor de medewerkers”, vertelt Mulder.
Het meenemen van de medewerker
Mulder zegt: “Het is echt heel belangrijk dat medewerkers weten dat de technologie alleen wordt ingezet om hun werk makkelijker en beter te maken, en niet om hun werk te vervangen. Medewerkers kunnen angstig zijn voor de inzet van technologie, maar ook juist heel enthousiast. Daarom betrekken we medewerkers vanaf het begin bij het proces. Ik heb medewerkers meegenomen naar de machinebouwer of het concept laten zien en ze laten meedenken. Dit zorgt ervoor dat de oplossingen meer gedragen worden. Daarnaast zijn het de medewerkers die werken met de technologie en ook kunnen aangeven waar ze tegenaan lopen in het werk of kansen zien. Dit heeft echt toegevoegde waarde. De beste ideeën ontstaan vaak op de werkvloer.”
Lees verder