Daar gingen 22 directeuren en productieleiders uit de maakindustrie met elkaar over in gesprek tijdens de masterclass over brede productiviteit op 29 mei bij Avans Hogeschool in Tilburg. Met als doel: concrete oplossingen vinden voor gezamenlijke uitdagingen binnen het mkb.
Dit is een publicatie van Midpoint Brabant:
Sandra Doeze Jager, projectleider en onderzoeker bij Avans Hogeschool, opent de masterclass: “We staan aan de start van een tweejarig actieonderzoek, waarbij we onderzoeken welke factoren de ‘brede productiviteit’ van een bedrijf kunnen verbeteren. Samen met Midpoint Brabant organiseren we vier masterclasses. We gaan met elkaar ontdekken aan welke knoppen je kunt draaien om waarde te creëren zodat je de toekomstbestendigheid van je bedrijf kunt vergroten. Vandaag draait vooral om de introductie en kennismaking met het meervoudige waardecreatiemodel, en het delen van kennis over hoe jullie dit model in jullie eigen organisaties kunnen interpreteren en toepassen.”
Samenwerking is essentieel
Wouter Scheepens trapt de middag af met een introductie over hoe duurzaam ondernemen kan bijdragen aan brede productiviteit en wat dit je als mkb-maakbedrijf kan brengen. Hij is al 25 jaar bezig met het onderwerp duurzaam ondernemen en was tot voor kort interim directeur-bestuurder van MVO Nederland. “Duurzaam ondernemen gaat over het samen oplossen van grote problemen zoals klimaatverandering, migratie en bodemdegradatie. Het vraagt om pionierswerk, waarbij niet alles meteen lukt.
“De oproep aan iedereen is om je nek uit te steken en je niet te laten afschrikken. De wereld om ons heen is uitdagend, maar we kunnen deel van de oplossing zijn.Winst is belangrijk voor een gezond bedrijf, en we moeten ook binnen onze mogelijkheden een verschil maken” – Wouter Scheepens, partner van adviesbureau Steward Redqueen en voormalig interim directeur-bestuurder van MVO Nederland
Wouter vervolgt: “De overheid moet meebewegen om verduurzaming te versnellen. Bijvoorbeeld met subsidies en duidelijke normen, en vooral door zaken te beprijzen. De ‘oude economie’ wordt vaak nog ondersteund door de overheid, waardoor het voor de ‘nieuwe economie’ moeilijker is om te concurreren. Nieuwe plastics uit China zijn bijvoorbeeld goedkoper dan circulaire plastics die hier worden geproduceerd. We hebben de overheid dus nodig voor andere beprijzing, maar als ondernemer wil je niet afwachten en juist oppakken wat binnen jouw macht ligt.'
Krachten van groot en klein bundelen
Voor zijn boek ‘Duurzaamheid in de boardroom’ sprak Wouter met meer dan twintig CEO’s en bestuursleden over duurzaamheid binnen organisaties. “Het idee dat grote bedrijven makkelijker kunnen verduurzamen dan kleine, klopt niet. Ze hebben weliswaar meer middelen, maar hun beleid ligt onder een vergrootglas en wordt kritisch gevolgd door een groot publiek. Kleine bedrijven zijn wendbaarder, staan vaak dichter bij hun klant en weten wat die belangrijk vindt. Maar zij hebben weer beperkte middelen of vinden opschalen moeilijk. Door de krachten van groot en klein te bundelen, lukt het sneller om samen een verschil te maken. Voorbeelden van succesvolle samenwerkingen zijn Seepje met Albert Heijn en de Vegetarische Slager met Unilever.”
Wouter laat een voorbeeldcase zien van kantoor- en projectmeubelfabrikant Vepa in Hoogeveen. “Vepa heeft een duidelijke visie, ook op het gebied van duurzaamheid. Ze maken concrete plannen, werken samen met ketenpartners en streven naar meetbare resultaten. Dit alles communiceren ze duidelijk in hun rapportages.”
Lees verder