WERKGEVERS HEBBEN MEER DAN OOIT BEHOEFTE AAN DAADKRACHTIGE EN ZORGVULDIGE VERZUIMBEGELEIDING | AON

03-09-2024

De complexiteit van wettelijke regels rond verzuimbegeleiding neemt alleen maar toe. Dat zorgt bij werkgevers niet zelden voor hoofdpijndossiers en kosten die nauwelijks meer te overzien zijn. Het huidige model voor verzuimbegeleiding is dan ook dringend aan vernieuwing toe.

Organisaties hebben meer dan ooit behoefte aan een toekomstgericht model dat de belangen van werkgevers én medewerkers verenigt.

 

Dit is een publicatie van: VNO NCW Brabant-Zeeland

Zo’n nieuw model voor verzuimaanpak moet niet alleen tot in de kleinste details zorgvuldig zijn, het moet ook daadkrachtig zijn. Te vaak gaat er in de huidige praktijk veel kostbare tijd verloren. Een medewerker die slecht in zijn vel zit en merkt dat hij behoefte heeft aan hulp  krijgt doorgaans een verwijzing naar een praktijkondersteuner. Die voert gedurende een periode van zes weken gesprekken met de medewerker. Verbeteren de klachten niet, dan volgt een doorverwijzing naar een specialist die vervolgens een wachtlijst van drie maanden blijkt te hebben. In de tussentijd start de arbodienst een traject van verzuimbegeleiding voor de medewerker die ziek thuis zit.

Altijd snel en adequaat acteren

Dat kan en moet beter. Bij het verlenen van passende hulp aan medewerkers met gezondheidsklachten mag geen kostbare tijd verloren gaan. Dit is alleen te realiseren met een snelle diagnose  en vervolgens goede ondersteuning en begeleiding van medewerker én werkgever. Daarbij moet zowel de privacy van de medewerker als optimale begeleiding op maat gewaarborgd zijn. Voor een verzuimaanpak die tegelijk daadkrachtig en zorgvuldig is, is een heldere scheiding in rollen essentieel. Dat betekent een model met een procesregisseur voor de werkgever en een casemanager taakdelegatie als primaire contactpersoon voor de medewerker. Interne samenwerking tussen deze beide partijen maakt het vervolgens mogelijk  snel en adequaat te acteren. Zij kunnen samen veel sneller externe, private dienstverleners inzetten die los van de reguliere zorg staan en dus sneller inzetbaar zijn. Bovendien wordt werk in het behandeltraject meegenomen en is de re-integratie een onderdeel van de behandeling., iets wat in de reguliere zorg niet of nauwelijks gebeurt.

Interventies en preventieve maatregelen

In die afgebakende scheiding van rollen ondersteunt de procesregisseur de leidinggevende en de HR-professional actief. Zij hebben binnen de organisatie een cruciale rol in verzuimbegeleiding en het duurzaam inzetbaar houden van medewerkers. Uitgangspunt is dat elk dossier maatwerk vereist. De procesregisseur loodst bij verzuim de werkgever met een integrale aanpak door alle te doorlopen stappen en het benutten van regelingen en subsidies. Deze procesregisseur stemt daarnaast informatie over arbeidsomstandigheden intern af met de casemanager taakdelegatie van de betreffende medewerker en met de bedrijfsarts. Verder denkt de procesregisseur mee over preventiebeleid en het vroegtijdig signaleren van mogelijk langdurig verzuim en uitval, inclusief mogelijke interventies en preventieve maatregelen.

Lees verder

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen