Roel van Eerd: ‘Iedereen krijgt bij ons dezelfde basis-bonus.'

             

De nieuwste interviews en evenementen
direct in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

 

inclusiviteit  sociale innovatie  leven lang ontwikkelen  robotisering  digitalisering  circulariteit  energietransitie

Ontdek het inspiratieverhaal van Brabants Besten Roel van Eerd.

Het familiebedrijf Van Eerd - Koninklijke Van Eerd, moeten we ondertussen zeggen – bestaat al meer dan een eeuw. “In november 2019 hebben we de honderdste verjaardag van ons familiebedrijf gevierd. We zijn toen ook koninklijk geworden. Ik ben de derde generatie van Eerd, inmiddels is de vierde generatie ook begonnen, net voor het eeuwfeest.  

“Van oorsprong zijn wij een handelsdrukkerij, we drukten onder andere rooms-katholieke bladen. Mijn vader is later begonnen met kartonnen verpakkingen voor de textielindustrie. In de jaren ‘60 zijn daar verpakkingen voor de farmaceutische industrie bijgekomen, sinds 1988 zijn wij 100% gespecialiseerd in doosjes voor geneesmiddelen. Die maken wij in vellen offset. Aansluitend worden deze vellen gestanst, gevouwen en geplakt. 

 

Specialist in betrouwbaarheid 

Betrouwbaarheid is het hoogste goed bij Van Eerd, benadrukt Roel. “Wij zorgen voor onze klanten, zodat zij voor hun patiënten kunnen zorgen. Als wij geen doosjes leveren, kan de farmaceutische industrie geen medicijnen op de markt brengen. Dat was even spannend toen COVID-19 uitbrak.” 

“Om aan farmabedrijven te mogen leveren, moet je aan ontzettend strenge eisen voldoen. Betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en het nakomen van afspraken zijn in de farmaceutische industrie heel belangrijk. Net omwille van die hoge standaarden en die betrouwbaarheid maken wij onze verpakkingen van virgin karton, en niet van gerecycleerd karton. Alles komt wel uit beheerde bossen, we gebruiken alleen FSC-gecertificeerd karton: voor iedere gekapte boom komen er 2 tot 3 bomen bij en wordt geïnvesteerd in biodiversiteit. Vandaag de dag zijn er nog veel verpakkingen met een binnenkant van plastic. Die zouden mensen moeten scheiden voor de plastic afvalstroom. Onze kartonnen doosjes kunnen zo bij het oud papier en worden zo hernieuwbaar.” 

"We stellen onszelf continu de vraag: kunnen we 'groener' produceren?"

“Duurzaamheid verspreidt zich als een olievlek. Onze klanten eisen dat we duurzaam ondernemen, wij stellen dezelfde vragen aan onze leveranciers. Kunnen we ‘groener’ produceren? Kunnen we ons transport ‘groener’ inrichten? Mijn andere zoon is onder andere heel sterk gefocust op duurzaamheid, hij roept ons bij wijze van spreken op het matje als we bepaalde zaken niet op de meest duurzame manier aanpakken. De nieuwe generatie voelt die urgentie enorm.” 

Iedereen springt bij 

Zorgen voor klanten begint voor Roel met zorgen voor je eigen medewerkers. “Wij zorgen goed voor onze mensen, daardoor zorgen zij goed voor het bedrijf. Er is bij Van Eerd veel positieve sociale controle: niemand loopt hier lang met z’n ziel onder z’n armen. Ik ben er trots op dat we een hoge medewerkerstevredenheid hebben.” 

"Onze jaarlijkse netto bonus is voor iedereen gelijk."

“We hebben, mits het resultaat dat toestaat, een jaarlijkse netto bonus die gelijk is voor iedereen. Er zijn natuurlijk verschillen in salaris, maar de bonus is voor iedereen gelijk. Of je nou schoonmaakt of vellen drukt, je krijgt precies hetzelfde nettobedrag als bijvoorbeeld een manager. Eén jaar hebben we een te mager resultaat gehad, waardoor we ons geen bonus konden veroorloven. Het was mooi om te zien hoe iedereen daar begrip voor had, en het tegelijkertijd zag als een extra uitdaging: schouders eronder, volgend jaar een nieuwe kans.” 

“Alles staat bij ons in het teken van onze slogan ‘we all care’. Als het druk is, springt iedereen bij, ook kantoormedewerkers en het management draaien dan mee in de productie. We zijn momenteel net begonnen aan de bouw van een tweede locatie. Voor de cultuur in het bedrijf vind ik het belangrijk dat onze mensen rouleren tussen de twee locaties. Anders riskeer je een ‘wij-zij-cultuur’. Het wordt een beetje zoeken naar de juiste balans tussen rust en standvastigheid aan de ene kant, met een vaste plek voor mensen aan hun vertrouwde machine, en variatie en gemixte teams aan de andere kant.” 

Een gezonde werkomgeving 

Van Eerd besteedt veel aandacht aan een gezonde werkomgeving, vertelt Roel. “Toen we beslisten om naar twee ploegen te gaan, hebben we gekeken wat die overgang betekent voor het ritme van onze medewerkers. Werken in ploegen is belastend voor je biologisch ritme, het kan er zelfs voor zorgen dat mensen minder oud worden. Daar schrokken we wel van. We zijn toen slaaptrainingen beginnen geven. Hoe ga je om met een onregelmatig ritme? Wat doe je als je thuiskomt? Wanneer eet je het best? Je moet je mensen daarin steunen.” 

“We hebben ook onze productieprocessen aangepast. We hebben chemisch afval volledig uitgebannen. We gebruiken geen alcohol meer bij het drukken, want dat verdampt en komt de lucht in. Onze wasmiddelen zijn ook op waterbasis. Al die stappen zijn goed voor de planeet, maar we hebben ze in de allereerste plaats gezet voor onze eigen mensen. Om de paar jaar worden meters op de productievloer gedragen waarmee we de luchtkwaliteit in de omgeving meten. We willen dat iedereen in een gezonde omgeving werkt, die hen dus zeker niet ziek maakt. Veertig jaar geleden hadden we al die kennis nog niet, nu wel.”  

Van de derde naar de vierde generatie 

De toekomst is verzekerd voor Van Eerd. “We hebben als familie de wens dat de vierde generatie het bedrijf zal voortzetten en dit is jaren geleden ook open gecommuniceerd”, zegt Roel. “Voor klanten is het belangrijk dat we een familiebedrijf blijven. Alles staat bij ons in het teken van continuïteit: goed zorgen voor je mensen, de afnemers, het milieu, maar ook voor onze thuisstad Tilburg.” 

"Je kan leren van elkaars fouten en elkaar daarvoor behoeden."

“Brabants Besten zijn is voor ons dan ook een heel mooie lokale waardering. Deze groep ondernemers laat zien dat er pareltjes van ondernemingen zitten achter deuren waar je ze niet altijd verwacht. Bedrijven met een ziel, die van elkaar kunnen leren. Het is belangrijk om als ondernemers met elkaar te praten. Je kan je uitdagingen op tafel leggen, open en bloot, zonder elkaar naar de mond te praten. Je bent niet de enige die fouten maakt, dat gebeurt overal. Maar je kan wel leren van elkaars fouten en elkaar daarvoor behoeden.” 

 

Meer weten? Inspiratie over sociale innovatie.
             

 

Neem contact op met Roel.
             

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen