Evi Somers: 'Medewerkers mogen actief meedenken over de invulling van hun functie'

In gesprek over jobcrafting met learning architect Evi Somers.

Lightyear ontwikkelt elektrische voertuigen die worden aangedreven op zonne-energie. Het jonge bedrijf is opgericht in 2016 en telt ondertussen ruim 450 innovatieve professionals. Met hun locatie in de Automotive Campus in Helmond bevinden ze zich in het hart van de Brainport regio. We gingen in gesprek met Evi Somers, learning architect bij Lightyear. “We willen net zo innovatief zijn met de persoonlijk ontwikkeling van onze mensen als met auto’s.”

 

Evi begint enthousiast: “Ik heb een bachelor in neuropsychologie en een master in learning and development. Daarom bijt ik me graag vast in vragen als ‘wanneer functioneert een team goed’ en ‘hoe kunnen mensen zich ontwikkelen op de strategische doelen van de organisatie’? De leercultuur is een belangrijk onderdeel. Er verandert niets als medewerkers niet de ruimte of tijd voelen om zich te ontwikkelen. Of wanneer het niet duidelijk is hoe het henzelf en de organisatie verder brengt. Het begint bij dit besef en bij het mogelijk maken van leren ‘on the job’. Samen met mijn team proberen we die leercultuur een steeds natuurlijker gegeven te maken binnen Lightyear.”
 

'We hebben de luxe dat de missie van onze organisatie aantrekkelijk is voor jong talent. Zij weten ons dus zelf te vinden.'
 

Investeer in jezelf op ieder moment

“We hebben de luxe dat de missie van onze organisatie aantrekkelijk is voor jong talent. Zij weten ons dus zelf te vinden”, vertelt Evi. Lightyear ontwikkelt producten in een technologische omgeving die steeds verandert. “We hebben strakke deadlines om onze producten op tijd in de markt te zetten en dat vraagt uiteraard veel van onze mensen. Voor ons ligt de uitdaging om hen op deze momenten zo goed mogelijk te begeleiden.”

Zo heeft Lightyear rondom Valentijnsdag een self-love campagne gelanceerd. “In de eerste plaats moet je liefde voor jezelf hebben om duurzaam te kunnen werken en jezelf te kunnen ontwikkelen. Daarom hebben we een ludieke campagne opgezet waarin persoonlijke ontwikkeling elke dag onder de aandacht werd gebracht. Onder andere door een digitale bonbon box vol met inspiratie in de vorm van trainingen, peer coaching en filmpjes van collega's over hoe zij tijd besteden aan hun eigen ontwikkeling. Maar ook door elkaar liefdesbrieven te sturen waarin ze elkaar een compliment konden geven over waar iemand goed in is, en een uitnodiging voor een 'date' om hier eens verder over te praten en te leren van die persoon.”
 

'Voor ons is het belangrijk om te onderzoeken hoe we de persoonlijke missie kunnen koppelen aan de bedrijfsmissie, zodat we een win-win situatie creëren.'
 

Je persoonlijke missie boven water halen

Binnen Lightyear wordt een onderscheid gemaakt tussen prestatie en ontwikkeling. Evi legt uit: “We moedigen het zeker aan om jezelf te ontwikkelen, maar je wordt er niet op afgerekend als je hier minder tijd aan besteed. Voor ons is het vooral belangrijk om te onderzoeken hoe we de persoonlijke missie kunnen koppelen aan de bedrijfsmissie, zodat we een win-win situatie creëren.”

Om die missie boven water te krijgen, worden een aantal persoonlijke vragen gesteld. “Vervolgens wordt de medewerker gevraagd om de koppeling te maken naar de missie van de organisatie. Dit wordt terugkerend opnieuw bekeken. Samen met zijn of haar lead bekijkt de medewerker of de werkzaamheden nog passen bij de persoonlijke en bedrijfsmissie, en zo niet, wat daar dan moet veranderen.

 

Jobcrafting: een uitkomst voor een snelgroeiende organisatie

Deze mission-matching betekent dat medewerkers de ruimte krijgen om actief mee te denken over de invulling van hun functie. Dit wordt ook wel jobcrafting genoemd. Het is plezierig voor de medewerker en het helpt ook om openstaande posities in te vullen in een snelgroeiende organisatie. “Je kunt hele strakke functieprofielen inrichten, maar je kunt het ook omdraaien en kijken naar de rollen die nodig zijn. Er kunnen verschillende rollen in één persoon zitten. Als je dat gesprek goed aangaat, dan haal je daar beiden voordeel uit”, aldus Evi.

“We bespreken of iemand het naar zijn zin heeft in zijn huidige functie en of ze voldoende uit zichzelf kunnen halen. Dit betekent overigens niet dat je baan voor honderd procent leuk moet zijn. Dat is niet mogelijk en bepaalde taken moeten sowieso uitgevoerd worden. Maar we kunnen er wel achter komen waarom iemand iets niet leuk vindt en kijken welke twist we daaraan kunnen geven.”
 

'Je kunt hele strakke functieprofielen inrichten, maar je kunt het ook omdraaien en kijken naar de rollen die nodig zijn.'
 

Open leercultuur: van professionele training tot mindfullness

Bij Lightyear ligt er sowieso veel verantwoordelijkheid bij de medewerker zelf. Zo heeft iedereen - als de financiële situatie dat toe laat - een persoonlijk budget per jaar voor hun ontwikkeling. “Hier mogen ze van ons vrij mee omgaan”, vertelt Evi. “Het mag besteed worden aan iemands professionele en persoonlijke ontwikkeling. Dat kan dus ook een mindfulness training zijn als je dat helpt om beter te werken. Daarnaast zijn we een learning management tool aan het implementeren waar iedereen zelf content in kan creëren. Onze ingenieurs zijn altijd super enthousiast over de nieuwste technologieën die ze op deze manier direct met de andere collega’s kunnen delen.”

 

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen