Marcel Winkelman: “Bedrijven als ons concurreren ook op de arbeidsmarkt”

Communicatie is alles, dat hoef je Marcel Winkelman niet te vertellen. Als CEO en mede-eigenaar van Pondres helpt hij bedrijven om de communicatie met hun klanten te verbeteren. Ondertussen besteedt hij net zoveel aandacht aan de communicatie met zijn medewerkers.

De volledige customer journey

Pondres helpt bedrijven met klantcommunicatie en E-commerce fulfilment. Van gepersonaliseerde communicatie via fysieke en digitale communicatiekanalen tot volledig gepersonaliseerde postpakketten: bij elke stap van het klantproces zijn ze aanwezig. Marcel legt uit: “Bedrijven stellen zich vaak de vraag hoe ze zich kunnen onderscheiden. Een lange concurrentiele voorspong opbouwen met een nieuw product is bijna onmogelijk, en de prijs zal ook niet zo veel verschillen. Het belangrijkste is je klanten een zo aangenaam mogelijke ervaring te geven, vanaf het eerste contactmoment tot lang na hun aankoop. Wij helpen ze om die klantbeleving te perfectioneren, bij elke stap in de customer journey.”

Concurrentie om talent

Pondres biedt klanten het volledige pakket, van strategisch advies tot het inrichten van de klantcommunicatie voor meerdere kanalen, tot het onderscheidend inpakken en versturen van pakketten. Het maakt dat ze mensen met allerlei achtergronden in dienst hebben. Bij hun 180 werknemers zitten zowel mensen met diploma’s in sales en marketing als meer uitvoerende profielen. En al die mensen vinden, is niet eenvoudig. Te beginnen met jonge mensen met een diploma. “Jonge mensen willen in de stad werken, waar er van alles te beleven is. Wij zitten op een saai industrieterrein. Bovendien denken veel mensen dat we een productiebedrijf zijn terwijl we door middel van onze adviesrol veel intelligentie toevoegen aan de communicatie van bedrijven met hun klanten. Dat werkt tegen ons. Wij concurreren niet alleen op de gewone markt, maar zeker ook op de arbeidsmarkt.”

Talentmanager

Het bracht Pondres ertoe om een talentmanager aan te nemen. Die loopt rond op universiteiten en hogescholen en zet Pondres op de radar van toekomstige young professionals. De talentmanager gaat op zoek naar afstudeerders en stagiairs en begeleidt hen tijdens hun tijd bij Pondres. En met succes. Marcel: “Voor ongeveer 1/3e van de mensen die hier werken, is het hun eerste baan. Zij begonnen hier als stagiair en bleven kleven. We merken dat we steeds minder moeite moeten doen om jonge instroom te realiseren.” Een duidelijk teken dat de naam Pondres rondgaat op universiteiten en hogescholen.

Afstand tot de arbeidsmarkt

Bij Pondres werken niet alleen hoogopgeleiden, maar ook mensen zonder diploma of met een afstand tot de arbeidsmarkt. Al nuanceert Marcel meteen de laatste term: “Het is een heel brede term. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn vaak mensen met geweldige professionele kwaliteiten, maar met praktische problemen om een job te vinden. Een moeder met twee kinderen die geen job vindt die past in haar rooster. Vluchtelingen, mensen met een fysieke beperking. Het is een heel diverse groep.” En bij die groep zitten veel mensen die perfect bij Pondres aan de slag kunnen.

Samen met de gemeente Tilburg ging Pondres de afspraak aan om 10 mensen duurzaam bij het bedrijf aan de slag te krijgen. En dat is gelukt, al ging dat niet altijd eenvoudig. “In het begin was er wel wat verloop. Sommigen pasten niet bij onze bedrijfscultuur, bleken toch moeite te hebben het vak onder de knie te krijgen, kregen de werktijden toch niet ingepast of bleken de werkzaamheden niet te matchen met hun geloofsovertuiging en wilde bijvoorbeeld geen flessen wijn van onze klanten verpakken. Maar ondertussen zijn er wel 10 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij ons aan de slag. Daar zijn wij heel blij mee, en de mensen en de gemeente ook.”

Kerstpakket

Dankzij al hun inspanningen slaagt Pondres er in om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Met aandacht voor de mens achter de werknemer. Het laatste voorbeeld bewijst dat: “Een stagiair krijgt met kerst hetzelfde kerstpakket als de vaste medewerker. Dat kost wat geld, maar het zegt iets over hoe je als bedrijf naar je mensen kijkt. Het klinkt misschien cliché, maar het allerbelangrijkste is dat je iemand met respect behandelt, wat zijn positie, rol of achtergrond ook is.”

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen