Hannes de Jong: “Voor de een monotoon werk, voor de ander een droombaan”

Heskon heeft een visie. Het bedrijf uit Tilburg herstelt afgedankte accu’s van elektrische fietsen of andere voertuigen. En dat doen ze met veel plezier en evenveel sociale betrokkenheid.

Bedrijfsleider Hannes de Jong: “Voor mensen uit het doelgroepregister is het een verademing om aan een echt product te werken.” 

 

Europees marktleider 

Batterijen verslijten. Na zes jaar gaat de kwaliteit van een accu van een elektrische fiets of een ander voertuig achteruit. Het overgrote deel van de versleten accu’s gaat rechtstreeks container in. Terwijl ze na een simpele reparatie vaak weer uitstekend werken. Heskon zag het gat in de markt en sprong erin. Hannes legt uit: “Eerst besteedden we het herstellen van de accu’s uit aan andere kleine bedrijfjes. Maar er was zoveel vraag naar herstelwerkzaamheden van accu’s, dat ze al snel niet meer konden volgen. In 2019 zijn we daarom begonnen met onze eigen reparatiedienst. Ondertussen tellen we op drukke momenten 60 tot 70 medewerkers en zijn we Europees marktleider. De zaken lopen als een trein.” 

Babbel bij het ondernemersloket 

Van die 60 tot 70 werknemers zijn er negen uit het doelgroepregister. Het begon allemaal met een babbel bij de gemeente Tilburg. Hannes legt uit: “In het prille begin ben ik gaan luisteren bij het ondernemersloket van de gemeente. We hadden toen een klusjesman nodig. Iemand die de vloer kon vegen, een pakje wegbrengen ... De gemeente zorgde toen voor een kandidaat. Het was echt een goede match.”  

Monotoon werk 

Hannes zag meteen het potentieel voor de rest van zijn bedrijf. Tijdens het herstellen van een accu moet veel monotoon werk gebeuren. Of zo lijkt het misschien. Wat voor de een monotoon werk is, is dat voor een ander helemaal niet.  Hannes: “Veel mensen uit het doelgroepregister willen graag rechtlijnig, voorspelbaar werk doen. Accu’s opladen, dozen openmaken, schroefjes uit een accu draaien en sorteren ... Als je het juiste ecosysteem creëert, dan kan het voor iemand een echte droombaan worden. Voor hen is het een verademing om aan een echt product te werken.” Van het een kwam het ander. Ondertussen staat de teller op negen werknemers uit het doelgroepregister, maar wie weet worden het er nog meer. 

Opgeknipt in brokjes 

Voor veel bedrijven is het lastig om de juiste mensen te vinden voor de functie. Maar misschien moet je dan gewoon de juiste job creëren? Die boodschap wil Hannes meegeven aan andere bedrijven. “Wij knippen het werk op in kleine brokjes, zodat iedereen een brokje kan doen. Neem nu het uit elkaar halen van een accu. Het grootste deel van het werk is de schroeven eruit halen en alles netjes openmaken. Daarna volgt het precisiewerk, het losknippen van alle bedrading. Wij splitsen die taken op en laten ze door verschillende mensen uitvoeren. Op die manier doet iedereen waar hij goed in is en ligt de output veel hoger.” Zo maakt Hannes met Heskon van een probleem een mogelijkheid. Een sterk staaltje omdenken, dat bij veel andere bedrijven ook zou kunnen werken.  

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen