Bedrijfsleider Hannes de Jong: “Voor mensen uit het doelgroepregister is het een verademing om aan een echt product te werken.”
Europees marktleider
Batterijen verslijten. Na zes jaar gaat de kwaliteit van een accu van een elektrische fiets of een ander voertuig achteruit. Het overgrote deel van de versleten accu’s gaat rechtstreeks container in. Terwijl ze na een simpele reparatie vaak weer uitstekend werken. Heskon zag het gat in de markt en sprong erin. Hannes legt uit: “Eerst besteedden we het herstellen van de accu’s uit aan andere kleine bedrijfjes. Maar er was zoveel vraag naar herstelwerkzaamheden van accu’s, dat ze al snel niet meer konden volgen. In 2019 zijn we daarom begonnen met onze eigen reparatiedienst. Ondertussen tellen we op drukke momenten 60 tot 70 medewerkers en zijn we Europees marktleider. De zaken lopen als een trein.”
Babbel bij het ondernemersloket
Van die 60 tot 70 werknemers zijn er negen uit het doelgroepregister. Het begon allemaal met een babbel bij de gemeente Tilburg. Hannes legt uit: “In het prille begin ben ik gaan luisteren bij het ondernemersloket van de gemeente. We hadden toen een klusjesman nodig. Iemand die de vloer kon vegen, een pakje wegbrengen ... De gemeente zorgde toen voor een kandidaat. Het was echt een goede match.”
Monotoon werk
Hannes zag meteen het potentieel voor de rest van zijn bedrijf. Tijdens het herstellen van een accu moet veel monotoon werk gebeuren. Of zo lijkt het misschien. Wat voor de een monotoon werk is, is dat voor een ander helemaal niet. Hannes: “Veel mensen uit het doelgroepregister willen graag rechtlijnig, voorspelbaar werk doen. Accu’s opladen, dozen openmaken, schroefjes uit een accu draaien en sorteren ... Als je het juiste ecosysteem creëert, dan kan het voor iemand een echte droombaan worden. Voor hen is het een verademing om aan een echt product te werken.” Van het een kwam het ander. Ondertussen staat de teller op negen werknemers uit het doelgroepregister, maar wie weet worden het er nog meer.
Opgeknipt in brokjes
Voor veel bedrijven is het lastig om de juiste mensen te vinden voor de functie. Maar misschien moet je dan gewoon de juiste job creëren? Die boodschap wil Hannes meegeven aan andere bedrijven. “Wij knippen het werk op in kleine brokjes, zodat iedereen een brokje kan doen. Neem nu het uit elkaar halen van een accu. Het grootste deel van het werk is de schroeven eruit halen en alles netjes openmaken. Daarna volgt het precisiewerk, het losknippen van alle bedrading. Wij splitsen die taken op en laten ze door verschillende mensen uitvoeren. Op die manier doet iedereen waar hij goed in is en ligt de output veel hoger.” Zo maakt Hannes met Heskon van een probleem een mogelijkheid. Een sterk staaltje omdenken, dat bij veel andere bedrijven ook zou kunnen werken.