Hans Verhoeven: 'We moeten voortdurend creatief zijn en in oplossingen denken. Gewoon doén.'

Ontdek het inspiratieverhaal van Brabants Besten Hans Verhoeven.

De Olympische Spelen, het WK voetbal, Tomorrowland: MTD zorgt er al meer dan dertig jaar voor dat er op die gigantische evenementen schoon drinkwater uit de kraan komt. De onderneming uit Tilburg heeft vestigingen in de VS, Brazilië, Frankrijk,… Tijdens de coronacrisis gooide eigenaar en directeur Hans Verhoeven het roer radicaal om. Met veel Brabants lef, zo vertelt hij zelf. “Gewoon doén.” 

 

Plan B, plan C en plan D 

“Toen de pandemie uitbrak, zijn we 90 procent van onze afzetmarkt verloren”, blikt Hans terug op die woelige periode. “We hadden eerder wel eens hinder ondervonden van onrust in Hong Kong of in Chili, maar dat waren altijd lokale problemen op één markt. Nu lagen over de hele wereld alle evenementen plat.” 

 

“We hingen heel even in de touwen, maar we hebben snel onze rug gerecht. Ik heb altijd een plan B, en zelfs een plan C en een plan D. We zijn ons minder gaan focussen op kortstondige evenementen en meer op wat je ‘semipermanente’ gebouwen zou kunnen noemen: vluchtelingenkampen, vertrekhallen bij vliegvelden, theaters, de tijdelijke huizen in Groningen, offshore bedrijven,… We zijn ook meer voor de overheid beginnen werken, zoals de tijdelijke installaties voor de Waterleidingbedrijven en de Waterschappen.” 

 

"Ik heb altijd een plan B, en zelfs een plan C en een plan D."

 

Vertrouwen verkopen 

Eigenlijk wilde Hans die transitie al langer doorvoeren. “Ik heb MTD overgenomen in 2006. Toen al vond ik het een risico om zo te focussen op evenementen, want die zijn er niet het hele jaar door. We zijn beginnen kijken naar projecten waar we het hele jaar door op konden werken. In 2020 hadden we plots de tijd en de energie om die focus te verleggen.” 

 

“Die nieuwe divisie vraagt wel een andere aanpak. Bij evenementen willen onze klanten dat er schoon water uit de kraan komt. Dat moet snel en goed geregeld zijn, op een 100 procent veilige manier, maar de techniek erachter interesseert hen niet. We verkopen dus vooral vertrouwen. Als je werkt voor industriële bedrijven die offshore-operaties hebben lopen of voor militaire projecten doet die techniek er wel heel erg toe. We verkopen dus naast vertrouwen ook innovatieve technologie en hoogwaardige apparatuur. Daar moet je ook de juiste mensen voor hebben.” 

 

De ‘evenementenmentaliteit’ maakt het verschil 

“We hebben andere profielen moeten aanwerven, maar we hebben ook onze eigen mensen moeten trainen. Als je waterinfrastructuur aanlegt voor een weekend is dat iets anders dan wanneer je dat doet voor drie jaar. We verzoenen het beste van twee werelden. Voor een evenement moet je onder grote tijdsdruk werken, the show must go on. Er duiken voortdurend onverwachte obstakels op, die je snel uit de weg moet ruimen. Je moet dus snelheid maken, creatief zijn en denken in oplossingen. In de industrie waar we nu steeds actiever zijn, is de mentaliteit helemaal anders. Bouwmaterialen zijn nooit op tijd. Onze concurrenten zijn veel logger, onze ‘evenementenmentaliteit’ is daar een grote troef.” 

 

“Zo hebben we in Engeland op drie weken tijd de watervoorziening gebouwd voor een van de grootste tijdelijke ziekenhuizen in een voetbalstadion.  Er was nog geen tekening beschikbaar en zijn meteen beginnen met bouwen, omdat we gewend zijn snel te schakelen. Gewoon doén.” 

 

McDonalds op z’n Brabants 

De medewerkers van MTD reizen veel en moeten zich ver van huis zelf uit de slag kunnen trekken, legt Hans uit. “Als je drie maanden naar Saudi-Arabië trekt voor een project krijg je veel autonomie. Je krijgt de tekening mee, maar je hebt de vrijheid om op locatie samen met de klant te kijken of het ook anders kan. Je werkt nauw samen met de lokale klant, dus je leert elke keer weer nieuwe talen en culturen kennen. Je kan rekenen op veel vrijheid. Zolang je maar op tijd oplevert.” 
 

"Schoon drinkwater gaat over gezondheid en veiligheid, daar neem je geen enkel risico mee."
 

“We zijn een beetje georganiseerd zoals McDonalds. We zitten over de hele wereld, we hebben ontzettend veel diversiteit in ons personeelsbestand, maar het beleid wordt hiér in Tilburg gemaakt. We waken er heel fel over dat iedereen op dezelfde manier werkt met dezelfde materialen. Je bent maar zo goed als je laatste project. Schoon drinkwater gaat over gezondheid en veiligheid, daar neem je geen enkel risico mee. Dankzij onze uniforme aanpak kunnen we overal ter wereld dezelfde kwaliteit leveren.” 

 

Besparen op schaars drinkwater 

Drinkwater is een schaars product, daar zijn Hans en heel MTD zich erg goed van bewust. “Er komen steeds meer mensen bij, maar er komt geen drinkwater meer bij. We moeten dus absoluut besparen op drinkwater. Daar denken we veel over na. We investeren veel in duurzame innovaties om bijvoorbeeld het afvalwater van toiletten en douches te filteren. Op de Olympische Spelen in Parijs in 2024 kunnen we gefilterd afvalwater gebruiken om het hockeyveld te irrigeren. Het is eigenlijk absurd om dat met drinkwater of grondwater te doen.” 

 

"Alles begint bij bewustwording."

 

“Alles begint bij bewustwording. We kunnen real time het waterverbruik monitoren. We zijn met Lowlands in gesprek om het waterverbruik op het festival met 50 procent te verminderen. Als we dat met veel grote projecten doen, kunnen we miljarden liters water overhouden voor de mensen die het écht nodig hebben. We delen onze kennis met onze klanten, ook wanneer we een opdracht nog niet binnen hebben en het contract nog niet getekend is.” 

 

“22 maart is World Water Day. Dan doneren wij 60 miljoen liter water aan Justdiggit. Het is hun missie om Afrika te vergroenen, en zo de aarde af te koelen. Een fantastisch project, waarmee we onze eigen CO2-uitstoot voor een deel kunnen compenseren. Maar we hebben ook programma’s ontwikkeld om onze klanten mee te laten surfen op die samenwerking.” 

 

Erkenning in de achtertuin 

“We halen 80 procent van onze omzet uit het buitenland. Dat we deel mogen uitmaken van Brabants Besten is een heel mooie erkenning op onze eigen thuismarkt, in onze eigen achtertuin en die van onze mensen”, reageert een trotse Hans. “Ik zie hier in Brabant heel veel ondernemerschap en heel veel lef. Dat is ook onze bedrijfsfilosofie en mijn filosofie als ondernemer: durven beginnen en niet opgeven.” 

 

Meer weten? Inspiratie over duurzaamheid.
             

 

Neem contact op met Hans.
             

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen