Dit is een publicatie van Cobouw. Geschreven door Yvonne Ton.
Op een krappe arbeidsmarkt moet je als werkgever in de bouw alle zeilen bijzetten om je personeelsbestand op peil te houden. Jongeren vormen een belangrijke doelgroep. En natuurlijk steek je veel tijd en energie in werving, zegt Frans Hennekam, algemeen directeur van Maas-Jacobs. "Maar als bedrijf kun je niet op alle open dagen staan en dan dreig je de boot te missen. Als collectief kun je de taken verdelen en ben je indirect wél overal." Om de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven te verbeteren heeft een groep bouwbedrijven in Breda en de omliggende regio samen vier jaar geleden Bouwteam opgezet. Ze proberen jongeren te behouden voor de regio, zonder tussenkomst van externe recruiters. BouwSchool Breda speelt hierin als regionaal opleidingsbedrijf de verbindende rol. In het branchebrede collectief werken aannemers, architecten, adviesbureaus, een corporatie en een gemeente samen met de bouwopleidingen van een aantal hogescholen, waaronder Avans Hogeschool, Hogeschool Rotterdam en de Zeeuwse HZ University of Applied Sciences.
Lees verder