Dit is een publicatie van Twinkle. Geschreven door Daniel Verheij.
E-commerce is een business van pieken en dalen. Tijdens acties en voor de feestdagen vliegen de bestellingen in dozen over de lopende band, op andere dagen kan het zo maar heel rustig zijn in de distributiecentra. Om gemakkelijk mee te schalen met de vraag van de consument bieden nul-urencontracten daarom voor veel bedrijven een uitkomst. Maar die contracten worden in de ban gedaan. Hoe denkt de sector over deze maatregel? Twinkle vroeg het onder andere aan Brabants Besten ondernemer Loes de Volder van babywinkel MamaLoes.
De Volder van MamaLoes begrijpt dat het beeld dat men heeft van nul-urencontracten vaak niet positief is. Maar dat is volgens haar niet altijd terecht. ‘Onze mensen hebben echt gekozen voor deze vorm van contract omdat zij gebaat zijn bij die flexibiliteit, net als wij. Het is een overeenkomst tussen werkgever en werknemer. Het is natuurlijk ook van belang dat beide partijen hierover open met elkaar in gesprek zijn en blijven.’ Die open gesprekscultuur is wat De Volder betreft eerder de oplossing die leidt tot ‘goed werkgeverschap’, dan weer een regel erbij of eraf. ‘Wij geloven in eigen verantwoordelijkheid, openheid en respect van alle stakeholders als basis voor een duurzame werkrelatie. Ik zie het dus minder vanuit de hoek van moeten willen beschermen van werknemers en meer vanuit de hoek van goed werkgeverschap, eigen keuzes maken en eigen verantwoordelijkheid van de werknemers. Een veel gebruikte term binnen het bedrijf MamaLoes is: “Hoe meer regels, hoe minder liefde.”’
Lees verder