Dit is een publicatie van NRC. Geschreven door Koen Marée.
Jonge werknemers roeren zich de laatste jaren actief om invloed uit te oefenen op de koers van hun bedrijven als het gaat om klimaat, natuur, arbeidsomstandigheden en mensenrechten. Vooral millennials en de generatie-Z willen meer van hun persoonlijke waarden terugzien in hun werkzaamheden, bleek dit voorjaar uit een enquête onder ruim vierduizend respondenten van onder anderen oud-Unilevertopman Paul Polman. Houdt een bedrijf hier geen rekening mee, dan kan dat leiden tot lagere productiviteit en minder aantrekkingskracht voor talentvolle jonge medewerkers. Een bedrijf dat onvoldoende vooruitgang toont op het gebied van klimaat, mensenrechten of diversiteit, merkt dat in zijn personeelsbeleid. Ruim de helft van de 4.000 mensen die ondervraagd zijn in Polmans onderzoek, zei vertrek te overwegen als de bedrijfsvisie niet meer te verenigen is met hun persoonlijke waarden. De voormalig Unilever-topman noemt dat conscious quitting, stemmen met je voeten.
Lees verder