Dit is een publicatie van Bouwend Nederland.
De eerste poging om een straatmachine te maken mislukte, maar infrabedrijven DeJongCeba en De Krom Bestratingen lieten zich niet kisten door de tegenslag. Wijs geworden door wat mis ging, heeft een nieuwe poging wél succes opgeleverd. De straatrobot Strobo timmert al een jaar aardig emissievrij aan de weg. In dit artikel leggen we uit hoe de straatrobot tot stand kwam en welke hordes onderweg door de ontwikkelaars, technici en bouwers genomen moesten worden.
Dat de instroom van nieuw personeel niet overweldigend is binnen de bouw en infra, is een bekend verhaal. Dat dat voor de stratenmakers misschien nog wel sterker dan voor andere beroepsgroepen geldt binnen de sector is niet verrassend. Althans, niet voor Frenk Clemens, mededirecteur van Infra-bedrijf DeJongCeba uit Opmeer en lid van de scholingscommissie. "Jonge mensen willen geen stratenmaker worden. Ze vinden het zwaar en vies werk. We hebben dan ook maar weinig instroom in het vak. Dat is een probleem want het straatwerk zelf wordt niet minder, Nederland ligt vol met straten." Samen met collega-GWW-bedrijf De Krom uit Etten-Leur vatte Clemens het plan op om iets te bedenken richting automatisering van het werk. "Er waren wel al machines die plakkaten steen optillen en wegleggen, maar de hele straat met afwijkende afmetingen en met putten en kolken passend dichtstraten, kunnen die niet. Juist voor dat soort werk wilden we iets bedenken, opdat we niet meer afhankelijk zouden zijn van alleen maar de handjes."
Lees verder