Duurzaam ondernemen is geen keuze

Simone van Limpt 14-10-2021
1012 keer bekeken 0 reacties

Alles wat Hutten doet, levert iets goeds op voor cultuur, natuur of mens.

Maak kennis met Bob Hutten

Bob Hutten is voorzitter van de RVC en eigenaar van familiebedrijf en culinair dienstverlener Hutten. In 1929 is de basis van Hutten gelegd in de bakkerij van zijn opa. Nu, bijna negentig jaar na de oprichting, is deze bakkerij onder leiding van Bob uitgegroeid tot vooruitstrevende kwaliteitscateraar. Alles wat Hutten doet, levert namelijk iets goeds op voor cultuur, natuur of mens. “Het draait in mijn ogen om van betekenis te zijn”, vertelt Bob.  Maar ook voor zijn eigen 2000 werknemers, ook wel ‘samenwerkers’ genoemd, staat werkgeluk centraal. Hoe pakt hij dit aan? Wij gingen met hem in gesprek.


Duurzaam stappenplan

“Duurzaam ondernemen zit in ons DNA. We zien dit niet als optioneel, maar als iets wat moet en waar je nooit klaar mee bent”, licht Bob toe. “Als ondernemer is het belangrijk om prioriteiten te stellen - want je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk - en een duidelijk roadmap te ontwikkelen met verschillende thema’s. Duurzaam ondernemen doe je stap voor stap. Want als je te snel gaat, loop je het risico om dingen te breken. Zo is in onze sector is de overgang van dierlijk naar plantaardig voedsel een belangrijke stap om van CO2 af te komen, maar mensen zijn gewend om vlees te eten. Het zit in hun systeem en daarom kun je niet zomaar in één keer de volledige vleesproductie stopzetten.”
 

"Als ondernemer moet je prioriteiten stellen en een roadmap ontwikkelen. Duurzaam ondernemen doe je stap voor stap."
 

Korte ketens en bewuste partners

Bij Hutten kiezen ze bewust hun samenwerkingspartners uit. Bob vertelt: “Onze leveranciers hebben diervriendelijke stallen, gebruiken geen antibiotica en produceren hun voedsel volgens een duurzame methode. Deze aspecten stemmen we samen af. Algemeen directeur van Hutten, Drees Peter van den Bosch, werkt met korte ketens, vandaar dat wij werken met zogenaamde vlees- en groente verzamelaars in een straal van 50 tot 100 kilometer rondom het bedrijf heen.”

Dat lijkt misschien veel, maar voedsel legt een gemiddelde weg van 2700 kilometer af. Er wordt ook nagedacht over de verpakkingen. “Er heerst al jaren een grote plastic discussie, maar je kunt plastic verpakkingen niet zomaar verbannen want dan krijg je enorm veel voedselverspilling als gevolg”, vertelt Bob. Ook hier loopt verduurzaming daarom stapsgewijs.
 

Ophef over de prijzen

Eén van de grootste uitdagingen in duurzaam ondernemen is het concurrerend vermogen met bedrijven die zich hier minder voor inzetten. Bob: “Duurzaam ondernemen heeft invloed op de prijs. Als ondernemer neem je genoegen met minder rendement. Vervolgens ontstaan er op de markt grote prijsverschillen en een ongelijk speelveld. Een boer die bijvoorbeeld zijn stal afschaalt van 5000 naar 1000 koeien zal de prijs van zijn rundvlees moeten verhogen. En daar ontstaat dan ophef over.”

Bob gaat verder: “Een positieve ontwikkeling is de toenemende vraag naar True Pricing: wat kost een product nu echt qua impact in de keten? Want het draait niet alleen om geld verdienen. In mijn ogen ben je als bedrijf pas écht succesvol als je zoveel mogelijk waarde kunt toevoegen. In 2023 wordt de impact van je bedrijf een verplicht onderdeel van het jaarverslag. Het zou mooi zijn als er een financiële prikkel komt voor bedrijven die sociale impact maken.”
 

"Een positieve ontwikkeling is de toenemende vraag naar True Pricing: Wat is nu de échte kostprijs van een product?"
 

Bestaansrecht door werkgeluk

Hutten heeft voor 10% mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. Volgens Bob staan geluk en het inzetten van talent in nauw verband met elkaar. “Je bent gelukkig wanneer je je talent kunt inzetten op verschillende plekken in je leven. Het werkveld heeft een korte feedbackloop dus je ontvangt snel waardering wanneer je goed werk geleverd hebt.

Werken helpt mensen daarom enorm in bestaanszekerheid. Wie zijn wij om dat te ontnemen van mensen die niet direct hun weg naar de arbeidsmarkt vinden? We leven in een land met veel creativiteit om te eten en te leven. Het zou onderdeel moeten zijn van de maatschappij dat iedereen bestaansrecht kan krijgen door werk”.
 

"Stel een inclusiviteitsmanager aan die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plekje geeft binnen je bedrijf."
 

Matchmaking voor inclusiviteit

Hutten’s geheime recept van succesvolle inclusiviteit? De aanstelling van een inclusiviteitsmanager. Bob licht toe: “Deze persoon, Jos van Delft, heeft binnen één jaar tijd ongeveer 200 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geplaatst binnen ons bedrijf. Hij heeft overal in het bedrijf rondgekeken en zijn empathisch vermogen ingezet om de juiste gesprekken te voeren. Op deze manier wist hij perfecte matches te maken tussen de werknemer en de functie binnen het bedrijf. Een persoonlijke aanpak en mensen daarin verbinden werkt!”

 

Meer weten? Inspiratie over inclusief ondernemen.
             

 

Neem contact op met Bob.
             

 

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen