Dit is een publicatie van de SER.
Werk is dé manier voor statushouders om een plek te vinden in Nederland. De combinatie van taal, opleiding en werk in de vorm van een leerwerktraject kan hen helpen om duurzaam aan de slag te gaan. Wat maakt zulke trajecten tot een succes? En welke obstakels zijn er? We vroegen het Seyit Yeyden van De Beroepentuin en Bart Colsen van Liemers Perspectief in Zorg en Techniek.
Succesfactor 1: werk samen met werkgevers
De Beroepentuin stoomt statushouders klaar om aan de slag te gaan in de energietransitie. Dit doet de organisatie ook voor andere groepen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals mensen met een beperking en ex-gedetineerden. “De enorme verduurzamingsopgave zorgt voor langjarige werkgelegenheid. Wij leiden mensen op tot hulpmonteur van zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen – beroepen met toekomst”, vertelt initiatiefnemer Seyit Yeyden. De Beroepentuin won onlangs de Award SER Diversiteit in Bedrijf in de categorie midden- en kleinbedrijf.
Het leerwerktraject is tot stand gekomen in nauwe samenspraak met werkgevers. “Welke kennis en vaardigheden hebben mensen minimaal nodig om aan het werk te gaan als hulpmonteur? En hoe creëren we een leeromgeving waar zij die kunnen opdoen? Die vragen hebben we voorgelegd aan bedrijven. Samen met hen hebben we een gesimuleerde werkomgeving opgezet. Zij voorzien ook in leermeesters, materialen en gereedschappen. Op deze manier stemmen wij vraag en aanbod op elkaar af. En met resultaat: 75 procent van onze deelnemers raakt aan het werk.” Lees verder.