Dit is een publicatie van Werkgeversservicepunt Noordoost-Brabant.
Elke werkgever – ook jij – wil waarschijnlijk passende en loyale werknemers vinden en behouden. Het creëren van een sterk werkgeversmerk, ofwel employer branding, kan hierbij helpen. Maar, is dat wel voldoende? En hoe vind je kundig personeel in deze krappe arbeidsmarkt? Wellicht is referral recruitment de oplossing! In dit artikel praten we je bij over het werven van medewerkers via collega’s.
Wat is refferal recruitment?
Refferal recruitment is het via-via werven van nieuwe medewerkers. Er zijn verschillende via-via netwerken zoals: je eigen netwerk, het netwerk van je huidige medewerkers, het netwerk van oud-medewerkers en het netwerk van je leveranciers.
Zo werkt refferal recruitment
Wanneer je refferal recruitment inzet, stimuleer je jouw medewerkers en hun connecties om actief mee te denken bij het werven van nieuwe collega’s. Hierbij is het belangrijk om je netwerk en connecties exact te laten weten waarnaar je op zoek bent en wat de wervingsvraag is. Zo kunnen zij zelf gerichter op zoek naar een geschikte kandidaat voor de functie. Een ijzersterke vacaturetekst en goed uitgedacht functieprofiel maken hier deel van uit. Naar wie ben je precies op zoek? Wat moet deze persoon precies kunnen? Denk hierbij ook aan de diversiteit op je werkvloer.
Inclusief ondernemen en diversiteit binnen jouw netwerk
Bij refferal recruitment draait het eigenlijk allemaal om het netwerk van je medewerkers. Waarschijnlijk is dit netwerk zeer divers, bestaande uit vrienden, familie, oud-collega’s, kennissen, buren, noem het maar op! Het is slim om hier gebruik van te maken. Diversiteit op de werkvloer zorgt voor meer dynamiek, creativiteit en nog vele andere voordelen. Toch is bij de meeste organisaties weinig diversiteit op de werkvloer te vinden. Ook als je ambities hebt op het gebied van sociaal ondernemen kun je prima jouw netwerk of dat van je medewerkers inzetten. In dit artikel vind je 5 tips om onbeoordeeld te werven. Lees verder.