Dit is een publicatie van de SER
Veel bedrijven willen meer diversiteit onder medewerkers, maar weten niet hoe. DPG Media pakte dat innovatief aan, in een wervingstraject zonder vooropleidingseisen en selecterend op talent en passie voor het vak. Voor bedrijven die ook effectief en meetbaar met diversiteit aan de slag willen, is er nu een praktische handreiking.
Hoe zorgen we structureel voor meer diversiteit in ons bedrijf als de opleidingen voor ons vak bijvoorbeeld voornamelijk wit zijn, terwijl onze klanten juist heel divers zijn? Met die vraag worstelde journalistiek bedrijf DPG Media, uitgever van onder meer de Volkskrant en het AD, maar ook van de Libelle, de Donald Duck en radiostation Qmusic. Bij het bedrijf werken 4000 mensen.
‘Een multiculturele samenleving vraagt om een multicultureel mediabedrijf’
“Diversiteit is belangrijk voor ons bedrijf”, zegt HR-directeur Melanie van Hemert. “Wij komen met onze uitgaven in zo’n beetje alle huishoudens van Nederland. Die huishoudens zijn heel divers, dus als wij onze klanten goed willen bedienen, moeten we zelf ook divers zijn. Een multiculturele samenleving vraagt om een multicultureel mediabedrijf. Op de redacties zien we terug dat iemand met een andere culturele achtergrond andere verhalen maakt, andere ingangen heeft. Toch zijn we als geheel nog een te wit bedrijf. Wij realiseerden ons: als we blijven bij het profiel dat we hadden, missen we kansen.”
De ‘oude’ manier van werven leverde te weinig nieuwe collega’s met een brede diverse achtergrond op. Van Hemert: “Dat komt voor een belangrijk deel omdat je toch onbewust steeds weer in dezelfde vijver vist. We moesten dus breder zoeken, ook buiten de opleidingen. De deur moest wagenwijd open.” Lees verder.