Dit is een publicatie van De Ondernemer.
Bedrijven met een doordachte, integrale aanpak van circulair en inclusief ondernemen zijn bovengemiddeld succesvol en toekomstbestendig. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Circulair en Inclusief’, uitgevoerd door MVO Nederland en Universiteit Utrecht. We spraken erover met Maria van der Heijden (MVO Nederland) en Gerwin de Vries, van ‘inclusiekampioen’ Zalsman. Hij vertelt onder meer hoe dit grafische bedrijf het ziekteverzuim terugbracht van 4,8 naar 2,2 procent.
Het onderzoek ‘Circulair en Inclusief’ werd in 2020 en 2021 uitgevoerd, mede mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation. Het bestond uit een verkennende survey, ingevuld door 110 organisaties, verdiepende interviews met negen organisaties en een ‘Community of Practice’: vijf bijeenkomsten waarin tien bedrijven zich verdiepten in elkaars omgang met circulariteit en inclusie. We legden Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland, de volgende vragen voor.
Wat versta je onder circulair en inclusief ondernemen?
,,Circulair ondernemen gaat over verminderd grondstof- en materiaalgebruik, door materialen zo lang mogelijk in een kringloop te houden. Denk bijvoorbeeld aan circulair ontwerpen, zodat je onderdelen en materialen aan het eind van een productcyclus gemakkelijker kunt hergebruiken of recyclen. Circulaire principes kunnen ook worden toegepast in dienstverlening, via concepten als ‘product-as-a-service’, leasing en het delen van goederen.”
,,Inclusie gaat over meer diversiteit op de werkvloer. In de nieuwe economie telt iedereen mee en is elk talent benodigd. Onze samenleving is heel divers, maar dat zien we onvoldoende terug in het bedrijfsleven. Dat geldt voor vrouwen, mensen met een migratieachtergrond, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, enzovoort.” Lees verder.