Dit is een publicatie van WSP Noordoost-Brabant
Discriminatie op de werkvloer: het gebeurt vaker dan je denkt. Bijvoorbeeld vanwege seksuele geaardheid, psychische problemen of menstruatie- en overgangsklachten. Om werkgevers te helpen om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken op de werkvloer, heeft een groep Nederlandse wetenschappers de P.INC Postercampagne ontwikkeld.
Aanleiding
Uit recent onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat maar liefst 36 procent van de LHBTIQ+-werknemers discriminatie ervaart op het werk. Zij lopen tegen extra uitdagingen aan op de werkvloer, mede doordat zij vaker niet worden gehoord of worden gezien door werkgevers. Organisaties slagen er onvoldoende in om de problemen van deze en andere ongeziene en ongehoorde groepen boven tafel te krijgen en aan te pakken. Dus was het tijd voor actie en is de P.INC Postercampagne ontwikkeld. De campagne is onderdeel van het bredere Project P.INC, een samenwerking tussen wetenschappers van de Universiteit Utrecht en TU/Eindhoven die zich richt op de mogelijke spanning tussen privacy en inclusie op de werkvloer.
Posters
De posters zijn beschikbaar in het Nederlands en het Engels en haken in op de behoefte van werkgevers om gevoelige onderwerpen als seksuele oriëntatie, burn-out en overgangsklachten bespreekbaar te maken op de werkvloer. De campagne bestaat uit posters die werkgevers kunnen ophangen in de kantoren, wc’s en hallen van organisaties. Ook is er een mailtekst beschikbaar die naar werknemers gestuurd wordt. De posters zijn zo ontworpen dat ze voor een ‘huh?’-moment zorgen. De afbeeldingen en teksten zijn bijvoorbeeld bewust dubbelzinnig en niet altijd passend in de werkcontext. De uitleg van de posters, het ‘ohh!’-moment, wordt gefaciliteerd door een mail die het doel van de campagne inhoudt, samen met een uitnodiging om in gesprek te gaan.
Download de materialen hier