Dit is een publicatie van De Normaalste Zaak
Wat betekent het om een goede werkgever te zijn voor mensen die net een oorlogsgebied zijn ontvlucht en moeten aarden in een heel ander land? Die vraag stond centraal tijdens een online sessie voor werkgevers op 30 mei. Welke barrières komen werkgevers tegen en wat zijn mogelijke oplossingen? In deze kennisbrief behandelen we een drietal thema’s.
De sessie organiseerden we samen met Wilma Roozenboom van Refugee Talent Hub, Annemiek Dresen van NewBees, Sandrine Lafay van Open Embassy, Armand Lahaije van AWVN en Beatrijs van der Wal van Randstad Groep Nederland. Zij deelden vanuit hun werk en ervaring hun kennis met werkgevers.
Werk bieden aan Oekraïners: waar vind ik ze en hoe houd ik ze vast?
Veel werkgevers willen iets betekenen voor Oekraïense vluchtelingen. ‘Hoe kom ik met ze in contact?’ is een veelgehoorde vraag. Naast contact zoeken met een Werkgeversservicepunt in jouw regio, kun je ook overwegen om met de groep zelf samen te werken. Er zijn veel informele netwerken, bijvoorbeeld op Facebook en Telegram, waarin landgenoten elkaar opzoeken, ook om elkaar op werk te attenderen.
In de sessie wordt benadrukt dat werk bieden slechts een eerste stap is. Wilma Roozenboom: “Vraag jezelf af: hoe landen ze in je organisatie, hoe voelen ze zich thuis en hoe kunnen ze waarde toevoegen?” Sandrine Lafay: “Een match wordt succesvol wanneer beide partijen bereid zijn een ontwikkeling door te maken, in een gelijkwaardige relatie.” Lees verder.