Dit is een publicatie van trends in HR
In een inclusieve arbeidsmarkt kan iedereen meedoen. Ook (jong)volwassen mannen die schoolverlater zijn of een detentieverleden hebben. En precies op die doelgroep richt De Harde Leerschool zich. In dit artikel vertelt Salman, oud-deelnemer, zijn verhaal én geeft hij samen met zijn leidinggevende tips aan werkgevers die deze jongens ook een kans willen bieden.
“Ik ben Salman, 29 jaar oud en geboren in Nederland. Toen ik zes jaar was ben ik naar Marokko gegaan en daar heb ik 10 jaar gewoond. Sinds 2009 woon ik weer in Nederland. Ik ben bij de Harde Leerschool terechtgekomen, omdat ik in een bepaalde situatie zat. Ik heb 6 maanden thuisgezeten, ik had geen energie, ik had schulden en was bijna mijn huis kwijt. Mijn eerste gedachte toen ik hoorde over De Harde Leerschool en rugby was : mwah, dat is niet echt mijn ding. Maar ik had ook het besef dat als ik niks zou doen, mijn situatie niet zou veranderen. Dus ik dacht weet je wat, ik start gewoon.”
“Bij het onderdeel rugby heb ik weleens een klap voor mijn hoofd gehad. Het ging er soms echt hard aan toe en ik heb ook wel een paar keer gedacht ‘ik ben er klaar mee’. Naast rugby werd ook gewerkt aan algemene, praktische vaardigheden. Want pas als je je dagelijkse dingen op orde hebt, dan kun je verder. De Harde Leerschool gaf mij adviezen, bijvoorbeeld over voeding en hoe ik mijn huishouden moest bijhouden, puur praktische zaken. Zij gaven me richting en kaders, ik gaf het een kans.” Lees verder.