Dit is een publicatie van Changeinc.
De Nederlandse arbeidsmarkt staat op zijn kop. Hoe groei je op een manier die goed is voor het bedrijf én voor de medewerkers? En hoe blijf je werken met de energie van een scale-up, zelfs als je een grown-up wordt? "Iedereen heeft vooroordelen, ook al denk je van niet", zegt Reindert Kriek van VIE People tijdens het businessevenement Impact on the Beach.
Een divers personeelsbestand laat zien dat je als bedrijf maatschappelijk betrokken bent. Bovendien zorgt het voor tevreden en loyale medewerkers en maakt je organisatie op de lange termijn productiever en innovatiever, blijkt uit een whitepaper van Randstad.
Diversiteit en inclusie zijn thema’s die niet alleen goed zijn om te doen voor de buitenwereld, maar vooral voor de robuustheid van het bedrijf en de mensen. Maar wat is het eigenlijk? En hoe pas je het toe?
Wat is diversiteit?
Diversiteit gaat om hoe mensen van elkaar verschillen. Dat kan zijn op het gebied van gender, leeftijd, culturele-, religieuze- en etnische- achtergronden. Of op het gebied van LHBTIQA + (lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders, interseksuelen, queer-mensen, aseksuelen).
Al deze verschillen hebben invloed op hoe mensen hun werk doen, ziet Randstad. Volgens het uitzendbureau helpt het als werkgevers rekening houden met die verschillen. Daardoor kunnen werknemers zich optimaal ontplooien, wat ook weer goed is voor de organisatie.
Een stappenplan voor je bedrijf
HR-adviesbureau VIE People helpt scale-ups om op te schalen. “Als team werk je aan de groei van de organisatie, maar vaak loop je tegen een glazen plafond aan”, zegt Reindert Kriek van VIE People tijdens Impact on the Beach, het businessevenement voor toekomstmakers.
“We zien dat bepaalde minderheden, zoals op het gebied van ras, gender, educatielevel of neurodiversiteit (red. verschil tussen het menselijke brein, de manier van denken en doen), zich niet helemaal betrokken voelen bij de organisatie.” Lees verder.