Dit is een publicatie van SER.
Namens de SER ging Marguerite Soeteman-Reijnen (RvA-voorzitter SER Topvrouwen) voor Diversity Day langs bij Nederlandse bedrijven om in gesprek te gaan over diversiteit en inclusie en effectief organisatiebeleid op dit thema. Tijdens deze ‘Tour de D&I’ deelden CEO’s en D&I directors, managers en coaches van Salesforce, KPN en AstraZeneca hun inzichten voor een inclusievere organisatie waarin verschil verrijkt.
1. Meten is weten
Breng in kaart wat de stand van zaken is en welke vooruitgang er wordt geboekt met dit thema. Hoe weet je of je als organisatie vooruitgang boekt op het creëren van een inclusief werkklimaat en het faciliteren van een divers personeelsbestand? Daar kom je alleen achter door het diversiteits- en inclusiebeleid binnen jouw organisatie te meten. Dat is niet altijd eenvoudig, maar daar zijn instrumenten voor. Een voorbeeld van het meten van diversiteitsbeleid is het bijhouden van de in-, door- en uitstroom van specifieke groepen medewerkers, zodat het personeelsbestand in beeld gebracht kan worden. Een werkgever kan dit doen door personeelsgegevens van medewerkers te registreren en verwerken. In het geval van bijzondere persoonsgegevens – denk bijvoorbeeld aan culture achtergrond en genderidentiteit – is dit toegestaan op vrijwillige basis en na uitdrukkelijke toestemming van de medewerker. Lees verder en bekijk de video van de 'Tour de D&I'