Bij Learning Communities werken het onderwijs en bedrijfsleven samen op verschillende thema’s als digitaliseren of vitaliteit. Een initiatief dat past bij de ambities van De Kracht van Oss. Met directeur Richard van Ommen van de Talentencampus kijken we naar het succes en de kansen van Learning Communicaties in Oss.
Duidelijke rol
Studenten en docenten werken vanuit verschillende opleidingen samen aan concrete opdrachten en worden uitgedaagd hun kennis en kunde te delen. “De onderzoeksthema’s lopen meerdere jaren door, dus studenten gaan verder met het werk van hun voorganger”, legt Richard uit. Voor de Kracht van Oss en de Talentencampus ziet hij een duidelijke rol. “Wij zijn de intermediairs tussen bedrijfsleven en onderwijs. We zorgen voor een goede samenstelling en onderhouden contacten. Als wij er niet tussen zit is samenwerking kwetsbaar, want contacten zijn bijvoorbeeld niet geborgd.”
Ervaring in de praktijk
Zo’n 3 jaar geleden startte het project Learning Communities in Oss. Voor studenten een waardevolle mogelijkheid om ervaring op te doen in de praktijk. Maar de effecten bleken groter dan vooraf verwacht. “We dachten dat het voor bedrijven vooral halen en voor scholen vooral brengen zou zijn, maar niets blijkt minder waar. Er is een hele mooie wisselwerking ontstaan voor alle partijen met de student als spil daarin.” De ondersteuning vanuit de Kracht van Oss is daarbij zeer waardevol. “We krijgen veel input, ideeën en kunnen gebruik maken van het uitgebreide netwerk. Regelmatig heb ik overleg met bestuurslid Liz Chermin over de invulling van de Learning Communities. Als Talentencampus voegen we daar executiekracht aan toe.”
Lees verder op het platform van 'de Kracht van Oss'.