Dit is een publicatie van Techniekpact
Om meer mensen aan het werk te krijgen in de techniek, moeten leerlingen vaker kiezen voor een technische vervolgopleiding. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Het Havoplatform ontwikkelde een nieuw vak waarmee havoleerlingen in contact komen met het bedrijfsleven. ‘Ik hoop dat praktisch werk hiermee dezelfde status krijgt als werken met je hoofd.’
Zo’n 25 havo-scholen gaan vanaf volgend schooljaar aan de slag met twee praktijkgerichte programma’s: Technologie en Maatschappij. Medeoprichter van het Havoplatform Marc Janssen zet zich al jaren in om de havo meer af te stemmen op wat leerlingen nodig hebben en verwacht veel van het programma. ‘Leerlingen doen aan de hand van realistische opdrachten ervaring op met het bedrijfsleven en maken zo een meer gemotiveerde keuze voor een vervolgopleiding. Bovendien zijn ze hiermee op een andere manier aan het werk, namelijk door iets te doen. Dat kan helpen de havo te verbeteren. Landelijk gezien is de havo de slechtst presterende opleiding, met relatief veel zwakke afdelingen, veel zittenblijvers in 4-havo en een laag eindexamencijfer. Havoleerlingen zijn intelligent, relatiegericht en willen denken en doen met elkaar verbinden. Dat hopen we met deze programma’s te bereiken.’ Lees verder.