Dit is een publicatie van Techniekpact
De cijfers qua afgestudeerden in ons hoger onderwijs zijn nog steeds positief, maar de dalende trend in het voortgezet onderwijs gaat dat beeld in de toekomst wel veranderen. Waar gaat het mis?
De huidige tijd waarin de energietransitie centraal staat kan jongeren geweldig uitdagen! Overal borden langs de weg met ‘lever een bijdrage aan het energievraagstuk; kies techniek’ is niet de oplossing. De communicatie moet veel verfijnder. Het moet beginnen bij de kinderen op de basisschool en bij hun ouders. Niks belangrijker, en ook leuker, dan op de basisschool al bezig te zijn met technische/digitale vaardigheden die gekoppeld zijn aan praktijkvoorbeelden. De discussie in politiek Den Haag en onderwijsland over de curriculum herziening in het funderend onderwijs duurt al jaren. Dat is veel te lang. Hier is haast en duidelijkheid geboden. Als je op latere leeftijd wilt oogsten moet je op jonge leeftijd voor vruchtbare grond zorgen.
Daarnaast is er veel winst te behalen bij onze meiden en jongeren met een niet-westerse achtergrond. Beeldvorming is hierbij belangrijk. Zorg voor de juiste rolmodellen en modern lesmateriaal. Werkgevers zijn in deze uitdaging ook cruciaal. Ze moeten er nog meer aan doen om de dames vast te houden. Afgestudeerde meiden met technisch profiel blijven nog steeds minder lang in de technische sector werkzaam. De nieuwste cijfers laten wel zien dat vrouwen een inhaalslag aan het maken zijn. Sinds 2013 is het aantal vrouwen met een technisch beroep met 55% gestegen tot 275.000. Het aandeel vrouwen is nu 15,6%. Dat is nog steeds veel te weinig maar wel een opgaande lijn. Lees verder.