Dit is een publicatie van Regio West-Brabant
Van 2020 tot 2023 maakt West-Brabant werkt met Talent samen met partners meerdere projecten in de regio mogelijk. De komende tijd lichten we projecten uit waarin het ontwikkelen van talent centraal staat. In dit deel vertelt Frank Donders, businessmanager Zuid-Nederland bij ondernemersorganisatie FME, meer over het project Game On dat jongeren kennis laat maken met techniek.
Hoe is het project Game On gestart, wat houdt het in?
"De technieksector staat te springen om goed opgeleid personeel, alleen kunnen bedrijven die jonge vakmensen niet altijd makkelijk vinden. Vanuit het ROC, inmiddels Curio, is met het bedrijf Vekon Besturingstechniek uit Made het idee gekomen om met Game On te starten. Het project houdt in dat vmbo-leerlingen kennis maken met alle facetten uit de techniekwereld. Dat doen ze op een laagdrempelige manier aan de hand van opdrachten met een spelelement. We zijn in 2019 begonnen met het organiseren. Door corona is er een editie afgelast en hebben we de andere editie online gehouden. Afgelopen juni hebben we met Vekon, netwerkorganisatie Jet-Net & TechNet, Curio en opleidingsbedrijf IW Brabant-Zeeland gelukkig weer een fysiek evenement gehad bij de schaatsbaan in Breda. Dat was een succes, met ruim 2400 vmbo-leerlingen en 38 ondernemingen die zich presenteerden."
2400 leerlingen. Dat is een flink aantal. Wat is het geheim van jullie project, denk je?
"Een groot aantal vmbo-scholen in de regio heeft Game On al in het jaarprogramma opgenomen. Ze weten ons steeds beter te vinden. Bedrijven trouwens ook. Het spelelement heeft een positieve invloed. Zelf doen en ervaren vormt de kern van Game On, dat leerlingen zo wil interesseren in techniek. In zeven 'werelden' maken jongeren kennis met techniek in allerlei sectoren, variƫrend van de gezondheidszorg tot aan de voedingssector, de bouw, installatie- en elektro- en de media- en entertainmentindustrie. Wel merk ik dat leerlingen lang niet altijd zien en dus ook niet weten hoe of waar producten of spullen gemaakt worden. Dit gebeurt vaak in loodsen of fabrieksterreinen aan de randen van hun woonplaats. Bedrijven zitten een beetje verstopt. Dat kun je niet veranderen, maar je kunt er wel voor zorgen dat bedrijven zich beter etaleren voor deze doelgroep. Daar is Game On een mooi voorbeeld van."
Lees verder.