Michel Petrusma – AXI

895 keer bekeken

"We zetten in op de vitaliteit van werknemers en bekijken samen waar ze energie van krijgen."

 

Investeren

‘De gemiddelde werknemer werkt 14 jaar bij ons. Fijn voor ons én voor de klanten. Hoe we ervoor zorgen dat mensen zo lang bij ons blijven? We kijken met behulp van bijvoorbeeld een TMS analyse naar waar mensen energie van krijgen. Zo’n analyse brengt drijfveren, talenten en competenties in kaart. Daarnaast werken we ook met een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP). Dit helpt medewerkers inzichtelijker te maken waar hij of zij aan wil werken. Dit maakt ook dat een medewerker zich prettig voelt in zijn rol. Het is mogelijk om opleidingen te volgen die door HR gefaciliteerd worden. Het is belangrijk dat mensen blijven leren!’  

 

‘Hoewel we druk zijn met recruitment moet je je bestaande personeel niet vergeten. Investeer daarin! We vinden het belangrijk dat mensen zich goed voelen. Als mensen langer bij je blijven werken, levert dat continuiteit op voor klant en je bedrijf. Een win-win-situatie.’

 

Vitaliteit

‘Daarnaast zetten we ook heel erg in op de vitaliteit van medewerkers. Dat faciliteren we op verschillende manieren met het ‘Fit4thejob’ programma. Medewerkers krijgen de ruimte om tussen de middag hard te lopen. We bieden regelmatig hardloopclinics aan, doen vaak samen mee aan wedstrijden en bieden gezonde lunch aan. Ook worden ze worden gestimuleerd met de fiets naar het werk te komen. Een keer per jaar houden we een soort mini Roparun waarbij we van vestiging naar vestinging rennen. We hebben een zittend beroep en daarom is het erg belangrijk om fit te blijven; zowel voor lichaam als geest.’

 

Bottom-up-innovatie

‘We doen aan ‘bottom-up-innovatie’. Medewerkers krijgen de gelegenheid en tijd om creatieve oplossingen te bedenken voor en met onze klanten. Dat doen we met een interne jaarlijkse competitie: Axivation. Zo’n 6 tot 8 teams van medewerkers worden uitgedaagd om out of the box na te denken over een innovatie, deze te onderzoeken en de toepasbaarheid ervan bekijken. De winnaar mag naar een tof innovatie event ergens in het buitenland.’

 

Samenwerking

‘De afgelopen jaren hebben we meer dan ooit ingezet op recruitment, want als je te weinig mensen hebt, betekent dat een rem op je groei. Oudere medewerkers kunnen dan immers niet doorgroeien als er geen aanwas is van junioren. We werken samen met Avans Hogeschool en Fontys Hogeschool. We geven daar gastcolleges en praten in een comité mee over de inhoud van het curriculum. Bovendien hebben we stagiairs en doen studenten hun afstudeeropdrachten bij ons.

We organiseren ook meerdaagse lessen in het bedrijf voor studenten, bijvoorbeeld over scrum (een aanpak om projecten te managen waarbij o.a. snelheid en flexibiliteit voorop staan. Ook werken we samen met CoderDojo, een wereldwijde organisatie van vrijwilligers die kids van zeven tot zeventien stimuleert om te leren programmeren. Een keer per maand kunnen kinderen bij ons leren programmeren, robots besturen of een website of programma maken.’

 

Meer weten? Inspiratie over digitalisering.
             

 

Neem contact op met Michel.
             

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Op de kaart

Een momentje...

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen