Ondernemers moeten met technologie aan de slag om toekomstbestendig te zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar laagdrempelig beginnen is een uitdaging. Mark de Jong staat ondernemers bij met raad en daad als datacoach Smart MKB. Vanuit de economische ontwikkelorganisatie Midpoint-Brabant vormt hij de schakel in een ecosysteem tussen mkb-ondernemers, kennisinstellingen en overheden in de regio Midden-Brabant. “De datawereld wordt omgeven door hypes en buzzwoorden. Wij schalen dit terug voor ondernemers, zodat zij kunnen acteren op kansen en gewoon kunnen ondernemen door heel praktisch klant- en productdata te benutten.”
Rol van een datacoach: onafhankelijk en naast de ondernemer
“Als coach staan we naast de ondernemers”, legt Mark uit. “We zijn onafhankelijk, we hebben geen ander belang dan de ondernemer op weg te helpen. Dit is belangrijk om een goede vertrouwensrelatie te creëren. Want deze klik biedt ondernemers de ruimte om te vertellen waar zij tegenaan lopen. De coronapandemie plaatst bij veel bedrijven een hefboom onder bestaande problemen. Denk hierbij aan dure grondstoffen, leveringsproblemen en personeelsuitval. Als we goed zicht hebben op wat er in de omgeving en binnen het bedrijf speelt, kunnen we beter beoordelen waar de inzet van data het verschil kan maken.”
'Als datacoach staan we naast de ondernemers: we zijn onafhankelijk en hebben geen ander belang dan de ondernemer op weg te helpen.'
Acteren op de kansen van morgen
“We bekijken samen hoe de ondernemer kan acteren op kansen. Het digitaliseren is zeker geen doel op zich. Zo kunnen ondernemers data inzetten om hun bedrijf schaalbaar te maken door processen te optimaliseren en fouten te verminderen. Andere ondernemers willen graag de vraag beter kunnen voorspellen om daar hun inkoop en planning van personeel en logistiek op af te kunnen stemmen. Soms kunnen we twee vliegen in één klap slaan door met digitalisering circulariteit te bevorderen of de energietransitie te versnellen. Daar is de ondernemer en de samenleving mee geholpen.”
Verschillende vraagstukken voor verschillende bedrijven
“We werkten bijvoorbeeld voor een bedrijf dat de productie vanuit Azië naar Nederland haalde en daarmee de levertijd terugbracht van vier maanden naar vier dagen”, licht Mark toe. “Om dat goed te kunnen doen, moet je processen doorlichten, optimaliseren en meetbaar maken. Je moet meten wat je klanten bestellen en wanneer. Je kunt sneller leveren wanneer je het verbruik van een product kunt voorspellen. Hetzelfde geldt voor andere stappen in het productieproces, van omsteltijden van machines tot faalkosten. Je kunt pas goed calculeren als je precies weet hoe de productie verloopt.”
'Soms kunnen we twee vliegen in één klap slaan door met digitalisering circulariteit te bevorderen of de energietransitie te versnellen.'
“Soms kan een kleinere analyse op historische bedrijfsinformatie ook al veel opleveren. Bijvoorbeeld voor een kwekerij die op basis van de oude urenregistratie kan voorspellen hoeveel personeel er ingepland moet worden bij een nieuwe oogst en wat die oogst gaat opleveren. Of een onderhoudsbedrijf dat onderhoudskosten en uitval van machines kan verlagen door onderdelen preventief te vervangen, puur op basis van een analyse van oude werkbonnen.”
Accountmanagement in een ecosysteem
Datacoaches staan midden in het Brabantse data-ecosysteem. Mark: “Veel ondernemers ontmoeten we via ons eigen netwerk van partners. Bijvoorbeeld grootbanken of gemeenten die weten voor welke ondernemers digitalisering goede kansen biedt. We bouwen een vertrouwensband op met de ondernemer en inventariseren hun vraagstukken. Vervolgens betrekken we een expert om tot een eerste project te komen. Onder de naam Digihub is bij Smart MKB een netwerk van gespecialiseerde ICT-bedrijven aangesloten. We kunnen dus heel snel schakelen om mkb’ers te helpen met hun datavraagstukken. Daarnaast kunnen ondernemers ook studenten van diverse opleidingen uit de regio inschakelen voor extra expertise en snelheid. Zo doen studenten direct praktijkervaring op en brengen zij de nieuwste toepassingen uit hun opleiding mee.”
Oplossingen waar de markt nog geen antwoord op heeft
Door dit data-ecosysteem kunnen studenten en professionals samenwerken aan oplossingen. De oplossing komt tot stand onder begeleiding van een specialist, dus voor de ondernemer is het direct toepasbaar in de bedrijfsvoering.
“Zo kregen we onlangs een vraag van een bakkersketen”, illustreert Mark. “Bakkers staan voor uitdagingen door de stijgende energieprijzen, de beperkte levering van ingrediënten en de maatschappelijke opgave om voedselverspilling tegen te gaan. Zij moeten hun voorraad zo efficiënt mogelijk beheren. Je wilt dus niet meer, maar ook niet minder brood bakken dan je kunt verkopen. Door bestaande kassadata beter te analyseren kan goed gestuurd worden: de klant grijpt niet mis op het favoriete brood en er wordt minder weggegooid.”
'We hebben veel mogelijkheden om ondernemers te helpen, zoals een voucher, subsidie of de inzet van studenten.'
“We zien vaak dat de ondernemer wel over zijn bedrijfsinformatie beschikt, maar dat de bestaande middelen voor automatische analyses niet passen bij het type bedrijf. Maatwerk blijkt regelmatig te duur. We hebben veel mogelijkheden om de ondernemer dan toch te helpen. In veel gevallen helpt een voucher of subsidie om te kunnen starten. Soms zetten we tegen geringe kosten studenten in. Maar steeds vaker werken we ook samen met leveranciers van IT-systemen om aan de hand van een pilotproject de dienstverlening beter aan te laten sluiten bij een grotere groep mkb-bedrijven.”
Ben je gevestigd in Noord-Brabant en wil je werk maken van de data in je bedrijf? Vraag een gesprek aan met een datacoach via datacoaches@brabant.nl.