Dit is een publicatie van De Makers van Morgen
Adriaan Pietersma (45) staat voor de uitdaging van z’n leven: een groot landelijk technisch servicebedrijf door de energietransitie leiden, te midden van stijgende prijzen, schaarse grondstoffen en een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten. “Doekle Terpstra zei laatst: Technisch personeel is de nieuwe elite. Zo is het precies!”
Pietersma studeerde bedrijfskunde in Groningen en werkte na zijn opleiding acht jaar bij de afdeling Storingen en Onderhoud van Nuon, inmiddels Liander/Alliander. Een technische omgeving, hoewel hij zelf niet technisch geschoold is. “Maar ik heb er zeker affiniteit mee. Ik hou ervan om met mijn handen te werken. Om dingen te repareren.”
In 2011 maakte hij de overstap naar de klantenbusiness bij hetzelfde Nuon, inmiddels Vattenfall. Bruggen leggen tussen techniek en klant, dat doet Pietersma het liefst. Dat is ook precies een van z’n uitdagingen bij Feenstra, waar hij sinds 2018 algemeen directeur is. “Met de techniek zit het wel goed hier,” zegt hij, “maar zodra een klant contact opneemt met ons, kan het nog beter. Dat moeten we makkelijker maken voor klanten.”
Bij Feenstra werken nu zo’n 1600 mensen. Zij vervangen en onderhouden cv-ketels, airco’s, ventilatie- en beveiligingssystemen en zonnepanelen. Sinds enige tijd levert en plaatst het bedrijf ook warmtepompen, zowel hybride – in combinatie met een cv-ketel – als volledig elektrisch. Pietersma: “Hiervoor hebben we elke dag 900 busjes op de weg en werken er 950 vakmensen op locatie bij onze klanten. De rest werkt op kantoor. In totaal bedient Feenstra vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam en 14 vestigingen een kleine 800 duizend huiseigenaren of huurders van woningbouwverenigingen in bijna heel Nederland. Lees verder.