Samenwerken met zzp’ers: iets voor jouw bedrijf?

Simone van Limpt 11-07-2022
228 keer bekeken 0 reacties

Alle belangrijke zaken op een rijtje

 

Dit is een publicatie van WSP Noordoost-Brabant

 

Yes! De zaken gaan goed en het werk ligt momenteel voor het oprapen. Een droomscenario voor iedere werkgever. Of toch niet? Onvoldoende mankracht kan roet in het eten gooien. Grote personeelstekorten spelen vandaag de dag – helaas – in steeds meer bedrijven. De oplossing? Samenwerken met zzp’ers! Benieuwd hoe je dit aanvliegt én of dit wat voor jouw onderneming is? In dit artikel zetten we alle belangrijke zaken over het inschakelen van zpp’ers op een rijtje.

 

Werken met een zzp’er

Een zzp’er huur je in voor een enkel project, specifieke opdracht of voor de langere termijn. Het kan zijn dat de zpp’er nog meer klussen heeft of aanneemt, maar dat hoeft niet. Belangrijk is in ieder geval om samen afspraken vast te leggen over bijvoorbeeld (inkoop)voorwaarden. Het CBS onderscheidt 2 groepen zpp’ers: de zpp-producten (de meest klassieke vorm, ondernemer zonder personeel zoals een kruidenier) en de zzp-eigen arbeid (een nieuwe vorm, waarbij gelijkwaardige arbeid ten opzichte van loondienst wordt verricht). In dit artikel praten we je bij over deze laatste vorm. Waar moet je op letten wanneer je een zpp’er inschakelt? We sommen 5 actiepunten voor je op.

 

1. Gebruik een (model)overeenkomst

Inhuren kan op drie manieren: rechtstreeks, intermediair of via een payrollbedrijf. Wanneer je als werkgever rechtstreeks schakelt met de zpp’er, zijn jullie samen verantwoordelijk voor contractuele afspraken. Je werkt immers zonder tussenkomst van een externe partij. Afspraken over jullie werkrelatie leg je vast in een overeenkomst. Gebruik eventueel een goedgekeurde modelovereenkomst van de Belastingdienst. Hierin leg je onder andere vast dat iemand niet onder jouw leiding en toezicht werkt.

 

2. Voorkom schijnzelfstandigheid

Jullie zijn samen – jij als opdrachtgever en de ingehuurde zzp’er – ook verantwoordelijk voor controle van het contract op dienstbetrekking: de Wet DBA. Makkelijk gezegd: check of er niet tóch sprake is van loondienst. Indien wel, dan moet je als werkgever loonbelasting en sociale premies betalen. Wanneer een opdracht in de praktijk toch loondienst blijkt te zijn, dan heet dat schijnzelfstandigheid. Het laatste wat je wil, zijn vervelende verrassingen van de Belastingdienst. Checken en vastleggen dus! Lees verder.

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen