Dit is een publicatie van SER
Informeel leren, zoals leren van uitdagende taken of collega's, is een belangrijk onderdeel van ons werk. Bovendien is leren in een klaslokaal niet voor iedereen weggelegd. Hoe stimuleer je informeel leren op de werkvloer? En hoe draagt informeel leren bij aan een positieve en vanzelfsprekende leercultuur? In deze interviewreeks komen organisaties die leren op de werkvloer stimuleren aan het woord. In deel 1 spreken we Sandra van Meer, Director People & Culture bij Vebego.
Great work bij Vebego
Vebego is een facilitaire dienstverlener in Nederland, België, Duitsland, en Zwitserland. Ze leveren niet alleen schoonmaak en zorgwerkzaamheden, maar ook groenvoorziening en andere facilitaire diensten. Dagelijks zetten meer dan 42.000 medewerkers zich in voor de organisatie. Vanaf de oprichting is Great work het speerpunt geweest. Dat wordt gerealiseerd door de medewerkers te betrekken bij het belang van hun werk, zodat zij met eigen inzicht en kennis zelfstandig in staat zijn om het werk zo goed mogelijk te doen.
Sandra van Meer levert vanuit haar rol een bijdrage aan de strategie en visieontwikkeling binnen het domein People & Culture van Vebego. Het gaat binnen dit domein zowel over persoonlijk leren als organisatie-leren. Met onderwerpen als cultuur, talent en impact. Van Meer en haar collega’s richten zich op het ontwikkelen en implementeren van grote en kleine programma’s voor alle Vebego-bedrijven met als doel bij te dragen aan het speerpunt Great Work. ‘Werk dat van betekenis is en waar de organisatie zo trots op is dat Vebego het van de daken durft te schreeuwen.’
Organisatieleren
Van Meer: ‘binnen Vebego wordt informeel leren organisatieleren genoemd. Mensen zijn geen talent, maar hebben allemaal talent. Dit gegeven wordt gekoppeld aan de overtuiging dat je alleen sneller gaat, maar samen verder komt. In de samenwerking kun je veel van elkaar leren. Zo wordt er gewerkt met buddy’s. Hierbij gaat het niet om leermeesterschap, maar om het leren van en met elkaar op basis van gelijkwaardigheid. Als mensen met verschillende talentposities en drijfveren met elkaar optrekken en taken uitwisselen in een setting waarin feedback geven en ontvangen gewaardeerd wordt, ontstaat een leercultuur. Je leert samen en ontdekt welk werk het beste bij iedereen past. Als je samen verantwoordelijk bent en weet waar iedereen goed in is en wat iedereen leuk vindt om te doen, kun je samen je doel bereiken.’
Lees verder