'We moeten op alle fronten innoveren, willen we nog relevant zijn.'

Simone van Limpt 09-03-2023
45 keer bekeken 0 reacties

De nieuwe voorzitter van Koninklijke Metaalunie Mark Helder heeft een rijke ervaring als ondernemer in de mkb-maakindustrie.

Dit is een publicatie van Techniekpact

Mark Helder is sinds 1 januari voorzitter van Koninklijke Metaalunie. Hij treft de Nederlandse mkb-maakindustrie in een cruciale fase met uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, energietransitie en innovatie.

Helder ziet de urgentie: ‘De klok tikt door. Er ligt een duurzaamheidsagenda en we zien het dreigend tekort van technische mensen al een tijd op ons afkomen. Voor met name kleine bedrijven is het een enorme uitdaging om het tempo van de technologische ontwikkelingen bij te houden. Ze moeten investeren in digitalisering, robotiseren en anders werken. Daarnaast hebben ze ook nog te maken met personeelstekorten, stijgende grondstof- en energieprijzen. Ga er maar aan staan. En dat draait niet alleen om geld, maar vooral om mensen. Waar vind je die, hoe behoud je die? De komende tijd richten wij ons dan ook op drie pijlers: mensen, innovatie en duurzaamheid. Nederland begint achter te lopen in productiviteit. We gaan nu recht op een stress-situatie af. We moeten op alle fronten innoveren, willen we nog relevant zijn en competitief voordeel hebben.’ Toch wil Helder beslist geen zwartkijker zijn: ‘Er zullen heel wat bedrijven garen spinnen bij deze situatie, want het biedt ook heel veel kansen.’

Delen is groeien
Onlangs lanceerden de vijf technische sectoren in samenwerking met VNO-NCW en MKB-Nederland het Aanvalsplan Techniek om de arbeidsmarkt voor technici totaal anders in te richten. Helder is een groot voorstander van de intensieve samenwerking die het plan behelst: ‘Ik zie het Aanvalsplan als de noodklok die nu luidt om het écht anders te gaan doen. Via de Gouden Poort gaan we meer mensen uit allerlei richtingen de techniek in krijgen. Of dat nou in de metaal is, in de bouw of de techniek, dat maakt dan niet uit. Als we de aantrekkingskracht van de sector maar vergroten. 60.000 vacatures is niet mis. De kracht van het plan is dat we het in gezamenlijkheid vorm geven. Iedereen snapt inmiddels wel dat we het niet oplossen als we allemaal in ons eigen bubbeltje blijven zitten. Dat gaat dus niet alleen om oplossingen binnen je bedrijf, maar ook tussen bedrijven. Mijn motto is "delen is groeien". Vorige week was ik bij twee technisch ondernemers op bezoek, in principe concurrenten van elkaar. Maar die hadden zo’n goede relatie opgebouwd dat ze nu af en toe mensen aan elkaar uitlenen. Dat is natuurlijk heel spannend: raak je geen kennis kwijt, of de mensen zelf?  Maar dat gaat dus prima waardoor ze hun flexibiliteit vergroten. Dat je aan de ene kant op het scherpst van de snede achter opdrachten aan gaat, maar tegelijkertijd mensen kan delen. Dat is toch prachtig!’

Lees verder

Afbeeldingen

0  reacties

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen