Knaapen is het oudste familiebedrijf van Brabant. Het werd opgericht in 1652. “We zijn begonnen als schildersbedrijf. Vandaag zijn we aan aannemersbedrijf in onderhoud en renovatie”, vertelt Bart Knaapen, die vandaag aan het roer staat van het familiebedrijf. “Uniek aan ons familiebedrijf is dat we alleen voor woningbouwcoöperaties werken. Niet voor beleggers of in de nieuwbouw. Dit sociale component is al 370 jaar lang enorm belangrijk voor Knaapen en deze sector geeft ons de kans om goed met mensen om te gaan.”
Investeren in communicatie
“We steken ontzettend veel tijd in communicatie”, zegt Bart. “We komen bij mensen thuis over de vloer. We bellen aan met een bouwploeg en een half uur later liggen alle kozijnen eruit. Dat heeft impact op de bewoners. We moeten hen goed informeren en we moeten ons aan de afspraken houden: tien dagen is tien dagen. Elke woning en elke buurt is anders. We komen bij superlieve ouderen die al 60 jaar in hetzelfde huis wonen, maar we komen evengoed bij bewoners met een ‘rugzakje’ in meer moeilijke wijken. Ons communicatieteam kan met al die groepen communiceren, we hebben geleerd om ons voortdurend aan te passen.”
Familiebedrijf in alle vormen
‘Werken bij Knaapen is alsof je thuis bent’, luidt het motto waarmee het familiebedrijf nieuwe medewerkers wil overtuigen. Veel meer dan zomaar een slogan, benadrukt Bart. “Je werkt bij ons vaak in uitdagende omstandigheden. Onze mensen moeten intrinsiek gemotiveerd zijn. Maar ze blijven heel lang bij ons werken, we hebben heel weinig verloop. Van de dag dat mensen bij ons beginnen tot de dag dat ze op pensioen gaan, willen we hen het gevoel van een echt familiebedrijf geven. Mijn zus Anneke, mijn broer Coen en ik lopen voortdurend rond op de werkvloer, onze deur staat altijd open. Onze medewerkers krijgen ook heel veel autonomie, we verwachten dat ze zelf oplossingen vinden voor de obstakels waar ze tijdens het werk op botsen. We willen het aspect van familie op alle manieren in de loopbaan verweven. Dat zit dus ook in consistent beleid, in harde en zachte waarden.”
"Werken bij Knaapen is alsof je thuis bent."
Ambassadeurs naast de visvijver en in de sportclub
“Voor het aantrekken van goed personeel kijken we naar ons eigen netwerk. De ervaren timmerman zit niet op LinkedIn. Die zitten bij onze huidige medewerkers aan de visvijver of op de sportclub. Dat is waar we ons nieuwe personeel moeten bereiken en dat lukt alleen via onze eigen medewerkers. Als zij trots zijn op Knaapen, maken ze ook andere mensen in hun omgeving enthousiast om voor ons te werken.”
Afstand tot de arbeidsmarkt overbruggen
De maatschappelijke betrokkenheid zit in het DNA van Knaapen, benadrukt Bart. “Daarom investeren we ook in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We zijn PSO-gecertificieerd op trede 2. Daar kruipt veel tijd en energie in, en het lukt niet altijd. Maar er zitten ook succesverhalen bij. Een tijdje geleden klopte bijvoorbeeld iemand aan die vanuit de gemeente was doorverwezen. Hij had niet het geschikte profiel voor onze werkplaats, maar hij bleek erg handig met computers. Vandaag is hij een geweldig waardevolle IT’er. We kijken altijd eerst naar de competenties van mensen en dan zoeken we welke opdrachten daarbij passen. Er ligt altijd voldoende werk.”
"We kijken altijd eerst naar de competenties van mensen en dan zoeken we welke opdrachten daarbij passen."
Duurzaamheid en circulariteit
Bart legt uit dat daar door de jaren heen ook een sterk ecologisch bewustzijn is bijgekomen. “Duurzaamheid, en dan zeker energetische duurzaamheid, is vandaag zowat onze belangrijkste opdracht bij het onderhoud en renoveren van woningen. Denk maar aan driedubbel glas, spouwmuurisolatie en een geïsoleerd dak. Sinds vijf jaar besteden we veel aandacht aan circulariteit. Dit zit in materiaalkeuzes, zoals lood of loodvrije grondstoffen. Maar ook in bouwtechnieken. Als we isolatieplaten bevestigen aan de gevel, kit je die dan vast of draai je ze vast met schroeven? Dan kiezen we voor schroeven, zodat we de plaat makkelijk kunnen demonteren en opnieuw kunnen gebruiken. We kiezen partners en ondernemers uit om mee samen te werken, en zo de keten zo sluitend mogelijk te maken.”
Trots op Brabant
“Ik hou van het gemoedelijke van Brabant. Ik leef en onderneem hier nog elke dag even graag. Verhalen van mensen die trots zijn op hun bedrijf en die trots zijn op Brabant, dat werkt inspirerend. Wat wij kunnen bijdragen, is het verhaal van bijna 370 jaar bestaan en hoe we die mijlpaal hebben bereikt. Ik kan natuurlijk alleen vertellen hoe wij het de afgelopen drie generaties hebben gedaan. Er bestaat geen gouden formule om zo oud te worden, maar ik kan wel delen wat wel en niet heeft gewerkt in een familiebedrijf.”
"Er bestaat geen gouden formule om zo oud te worden, maar ik kan wel delen wat wel en niet heeft gewerkt in een familiebedrijf."
Elkaar alles gunnen
Welke tips zou Bart dan geven aan andere familiebedrijven om even lang succesvol te blijven als Knaapen? “Binnen een familiebedrijf heb je verschillende krachten: de familie, het bedrijf en het eigenaarschap. Die drie cirkels lopen in elkaar over. Mijn zus, mijn broer en ik hebben elk onze eigen achtergrond, onze eigen specialiteiten, onze eigen rol. We geven elkaar de ruimte en gunnen elkaar alles.”
Meer weten? Inspiratie over sociale innovatie.
Neem contact op met Bart.