Maak kennis met De Krom B.V.
De Krom B.V. is een bijzonder familiebedrijf dat is opgericht in 1997. Sindsdien is het bedrijf doorontwikkeld van een gespecialiseerde onderaannemer tot een duurzame hoofdaannemer. De broers Martijn en Johan uit Etten-Leur zetten innovatieve technieken en sociaal werkgeverschap in om het beroep continue te moderniseren. Van een bestratingsrobot en een digitaal samenwerkingsplatform tot aandacht voor coaching en ontwikkeling.
Sociaal werkgeverschap
“De uitstroom in de bestratingsbranche wordt onvoldoende gecompenseerd door de instroom van nieuwe mensen. Dus doen wij er alles aan om het beroep modern en aantrekkelijk te houden”, begint Martijn. Bij De Krom werken ruim 50 medewerkers in alle facetten van wegenbouw. Sociaal werkgeverschap staat er hoog in het vaandel. Zo geeft een fysiotherapeut tips en advies over gezond werken en is er een leerlingenploeg van herintreders en jongeren. Daarnaast investeert het bedrijf in een duurzaamheidsplan. Martijn: “Als directie moet je het goede voorbeeld geven, dus wij hebben elektrische bedrijfswagens. Dat is een investering maar over een tijd vertaalt dat zich dubbel en dwars terug.”
'Als directie moet je het goede voorbeeld geven.'
Duurzaam ondernemen om concurrerend te blijven
Want verduurzaming is een grote uitdaging in de bestratingssector. Ook tijdens het aannemen van nieuwe opdrachten zie je het belang van verduurzaming terugkomen. Martijn: “Laatst hadden we een bestek ingediend voor een mooie klus in Eindhoven. CO2 neutraal inschrijven was hiervoor een randvoorwaarde. Gelukkig voldeden wij hieraan en hebben we de opdracht binnengesleept. Vier jaar geleden waren er 15 aannemers in aanmerking gekomen voor deze opdracht. Door deze verduurzamingseisen waren het er nog maar 3. We beseften dat we voorlopen op het gebied van duurzame bedrijfsvoering.”
Vooruitkijken door digitalisering
De Krom heeft in coronatijd een eigen digitaal platform ontwikkeld waar opdrachtgevers live kunnen meekijken naar de werkzaamheden. Inmiddels zijn 8 gemeenten aangehaakt op het platform, wat De Krom nooit had durven dromen. Martijn: “Je hebt een bepaalde visie waar een investering voor nodig is. Dan hoop je dat ten minste één klant daarin mee wil gaan. Wanneer meerdere klanten aanhaken, geeft dat ontzettend veel voldoening en motivatie om verder te gaan met innoveren”.
Op het platform kunnen opdrachtgevers de werkzaamheden op de voet volgen. “Voorheen was het gebruikelijk om via een WhatsApp-groep te communiceren met de opdrachtgever. Met dit platform staan alle foto’s, contactgegevens, documenten en werkzaamheden in een logboek. Zo kan de opdrachtgever live meekijken met de voortgang en kunnen wij de kwaliteit waarborgen”, legt Martijn uit. “En we kunnen vooruitkijken en bij nieuwe opdrachten een meer integrale aanpak voorstellen. Zo kunnen we de straat in één keer aanpakken in plaats van huis voor huis. Zo hebben de bewoners maar eenmalig de hinder van werkzaamheden.”
'Wanneer meerdere klanten aanhaken, geeft dat ontzettend veel voldoening en motivatie om verder te gaan met innoveren.'
Werknemers leveren de beste ideeën
Bij de Krom gaan ze graag in gesprek met hun mensen om te vragen wat zij belangrijk vinden. Martijn: “Ik zeg altijd: mijn broer en ik vervullen maar twee keer de rol van directeur. Bij het aannemen en het ontslag. Daar tussenin zijn we gewoon coach en collega’s.” Wekelijks wordt een ideeënrondje gemaakt waarbij iedereen vrij zijn gedachten kan delen met het team. “Daar zitten vaak innovatieve ideeën tussen we met beide handen aangrijpen. Risico’s nemen is onderdeel van het innovatieproces. Mensen zien alleen de successen, maar je moet als bedrijf ook durven verliezen. Je moet je inzetten voor de vraagstukken van de toekomst: gewoon doen en kijken hoe het uitpakt.”
Mix aan vakidioten
De bestratingsrobot is een voorbeeld van zo’n spannende innovatie. Al in 2014 schetste Martijn en Johan op een bierviltje hoe zij de toekomstrobotica voor zich zagen. Langzaam maar zeker kreeg de benodigde techniek zijn vorm. Tegelijk ontwikkelde de maatschappij zich verder: de arbeidsmarkt werd krapper en jongeren werden kritischer. De robot heeft de testfase bereikt op het perfecte moment om de innovatie te lanceren. “Dit is onze visie op hoe we het vak kunnen beschermen en de fysieke belasting van onze mensen weg kunnen halen. We hebben nog steeds vakidioten nodig met spiermassa en een hamer die technisch maatwerk leveren. Maar voor het bulkwerk kunnen we straks ook mechanische programmeurs en proces operatoren inzetten”.
'We hebben nog steeds vakidioten nodig met spiermassa en een hamer die technisch maatwerk leveren. Maar voor het bulkwerk kunnen we straks ook mechanische programmeurs en proces operatoren inzetten.'
Ondernemen met lef
Martijn is nog steeds trots op zijn ambassadeursrol bij Brabants Besten. “Door het netwerk Brabants Besten verbreden we onze gedachten en raken we geïnspireerd door vakgenoten. We zitten niet allemaal in dezelfde vijver, maar we kunnen wel bij elkaar afkijken en van elkaar leren. Door dit netwerk vergroten we onze zichtbaarheid in de regio Brabant en durven we te kijken naar onze eigen groei. Ontwikkelen is een altijd een investering want de resultaten zijn vaak pas op de lange termijn zichtbaar. De wereld is steeds in beweging, dus wij moeten vooruit meebewegen.”
Meer weten? Inspiratie over robotisering.
Neem contact op met Martijn.