De balans tussen contact en contract
Bij Just Clean investeren ze al sinds 2003 in bijzondere talenten, zodat zij met persoonlijke en professionele ondersteuning aan de slag kunnen op de arbeidsmarkt. Trotse eigenaar Hanane: “Het is een kunst om echt naast je mensen te gaan staan. Niet voor of achter ze waarbij je trekt en stuurt. Maar naast ze. Voor ons is dit de belangrijke balans tussen contact en contract. Er moet een stevige zakelijke basis liggen om zekerheid en duiding te kunnen geven. En tegelijk investeren we in persoonlijk contact zodat je echt iemand kunt ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling”, aldus Hanane.
“Het is een kunst om echt naast je mensen te gaan staan. Niet voor of achter ze waarbij je trekt en stuurt. Maar naast ze. Voor ons is dit de belangrijke balans tussen contact en contract."
Secundaire arbeidsvoorwaarden
En bij Just Clean passen ze deze filosofie op veel verschillende manieren toe. Zo zijn er goede secundaire arbeidsvoorwaarden rond feestdagen, zoals verjaardagen, Kerst en Suikerfeest. En in coronatijden worden mensen ondersteund met extra materialen zoals mondkapjes, handschoenen en fietsen om geen gebruik van het ov te hoeven maken. Tegelijkertijd wordt er volop geïnvesteerd in het mentale welzijn van mensen. Al dan niet met de ondersteuning van bevoegde instanties die medewerkers met de juiste kennis kunnen bijstaan, en dit weer terug vertalen naar de werkvloer.
Dicht bij de mensen
“Wij hebben echt ervaren dat het ziekteverzuim hoger wordt wanneer contract en contact niet in balans zijn, of wanneer mensen op een plek werken waar ze niet op de juiste positie zitten. Daar kom je pas achter wanneer het je contact vergroot en vragen stelt als ‘wat voor gevoel krijg je als je dit doet’ en ‘hoe kom je naar je werk? Dingen die gebeuren in een bedrijf hebben altijd een reden. Het is goud waard om deze te kunnen ontstrikken als werkgever.”
“Voor mij is het belangrijk om op een degelijke manier met elkaar samen te werken. We hebben een platte organisatie en we kennen al onze mensen. We ondersteunen in persoonlijke situaties, luisteren naar de mensen en bouwen bruggen waar nodig. Onze mensen waarderen dit en door deze vertrouwensband kun je ook op hen rekenen wanneer het nodig is.”
Flexibiliteit in bedrijf en geest
En het kunnen rekenen op mensen was hard nodig in coronatijden. Van teruglopende opdrachten door de lock-down tot de tijdelijke ontwikkeling van een eigen desinfectielijn als één van de eerste ondernemingen in Brabant. Just Clean wordt ook opgeroepen in crisissituaties, zoals het acuut desinfecteren van ruimtes waar iemand is verbleven met een (corona)besmeting. Ook daar moet je mensen in coachen. “In het begin waren mensen logischerwijs überhaupt bang om te komen werken. Je probeert hen dan te begeleiden in hun denkwijzen: waar ben je bang voor, waar denk je dan aan en hoe kunnen we je daaraan tegemoet komen?”
Met deze manier van werken verlaag je het ziekteverzuim en kun je het beste uit mensen halen. Wat zich vertaalt naar een hoge tevredenheid onder onze medewerkers. “Onze medewerkers worden echt onderdeel van het team van de klant en krijgen met kerst bijvoorbeeld een kerstpakket. Opdrachtgevers roemen de kwaliteiten en de inzet van de medewerkers met grote regelmaat!”
Meer weten? Inspiratie over inclusief ondernemen.
Neem contact op met Hanane.