“Vertaal data science termen naar bekende begrippen want dan zien mensen de kansen”

In gesprek met Ronald Buijsse van JADS.

 

De Jheronimus Academy of Data Science (JADS) maakt – via onder andere haar professional education onderwijs - ondernemers wegwijs in de wereld van data science. Dat komen ze ook doen op de vierde editie van Data Week NL in Den Bosch, waar ze op donderdag 28 oktober hun Data Impact Confessions organiseren. Wij zaten rond de tafel met Ronald Buijsse, academic director bij JADS. “Wanneer je de toepassingen voor ondernemers heel concreet maakt, zien zij vanzelf de kansen van het werken met data.”

 

Van landbouw tot veiligheid

Data staat voor vastgelegde, herbruikbare waarnemingen van mensen en systemen, zoals sensoren. Data science wordt ingezet om logische verbanden en conclusies te ontdekken in de enorme berg aan ongestructureerde data. Artificial Intelligence (AI) staat dan weer voor het toepassen van die gevonden verbanden in producten en processen. Gegevens en waarnemingen omzetten naar praktisch toepasbare kennis dus. De toepassingen vind je overal: van het verbeteren van veiligheid en productieprocessen, tot innovaties in de landbouw en de bankwereld.

Voor sommige ondernemers blijft dat best vaag. Juist dat is waar JADS, samen met de provincie Noord-Brabant en Brainport, een einde aan wil maken. Ronald legt uit: “Veel mensen zijn verward door de vele nieuwe begrippen en zien daardoor niet direct de mogelijkheden voor hun onderneming. Het is allemaal te abstract. Wij zorgen voor uitleg, bewustwording en proberen de verwarring om te zetten in het zien van kansen. ” Vaak werken mensen al met data science oplossingen zonder het zelf te beseffen. “Als je in een bedrijf vraagt of ze met data science werken, krijg je meestal een stugge ‘nee’. Maar als je vraagt naar hun laatste innovatie, kom je erachter dat ze onbewust al veel doen op dit vlak.”

 

Vaak werken ondernemers al met data science oplossingen zonder het zelf te beseffen.

 

Leren van elkaar

Tegenover alle begripsverwarring zet JADS een duidelijke opleidingsstrategie. De JADS-aanpak voor het MKB begint met masterclasses om interesse aan te wakkeren en ondernemers vertrouwd te maken met de basisbegrippen. Waar een vonk ontstaat, kan een vervolg aangeboden worden via het JADS MKB Datalab, voor advies op maat, of via een DataStudieClub, ontwikkeld in samenwerking met Brainport. Daarin zetten ze MKB’ers aan tafel om samen de mogelijkheden van data voor hun onderneming te verkennen.

Ronald: “Met die studieclubs proberen we een klik te vinden tussen ondernemers en ervaren data specialisten om samen te werken aan gedeelde kansen en uitdagingen. Dit concept zijn we volop aan het uitrollen in Brabant. Volgend jaar hopen we te starten met een paar honderd studieclubs.”  Na de studieclubs volgt de laatste stap: een echte opleiding in de data science volgen. Bij JADS leren managers of hun professionals de kneepjes van het vak.

En door die kennis achteraf te delen met collega’s, gaat het lopend vuurtje weer verder. “We stimuleren iedereen om die kennis actief te verspreiden binnen de organisatie. Om twee redenen: van kennis doorgeven leer je zelf het meeste en als 2 of 3 mensen in je bedrijf die kennis ook hebben, kan je beginnen om innovaties door te voeren.”

 

Data stress

De interesse in data groeit. Maar ondernemers moeten nog altijd een drempel over voor ze helemaal meegaan in het verhaal. Ronald begrijpt dat: “Iedereen heeft door de jaren heen een eigen logica voor zijn of haar onderneming opgebouwd. Daar stapt men niet zo snel van af. Dat is menselijk. Mensen vertrouwen vooral hun eigen waarnemingen. We zijn vaak cynisch over de waarnemingen - en dus data - van anderen. Als data tegenstrijdig is met ons gevoel, dan zeggen we al snel dat de data niet klopt.”

Voor ondernemers is het dan een sprong in het onbekende. En dat kan best eng zijn. “Te veel data leidt tot data stress. Je hebt software nodig om uit die vele data verbanden te maken. Mensen vertrouwen dat vaak niet. Dan is het aan ons om dat vertrouwen te winnen, door praktische voorbeelden. Want uiteindelijk is alles wat we nu dagelijks doen, ooit nieuw geweest”.

 

“Wanneer je de toepassingen voor ondernemers heel concreet maakt, zien zij vanzelf de kansen van het werken met data.”

 

Met je eigen ogen zien

Hoe doe je dat? Hoe krijg je ondernemers over de drempel? “Door alles heel concreet en praktisch te maken”, zegt Ronald. “Twee weken geleden werden 12 robots gedemonstreerd. Dat werkt. Mensen willen die innovaties met hun eigen ogen zien. Ze willen horen van anderen wat je eraan hebt en welke risico’s eraan verbonden zijn.” Bovendien wordt data science ook steeds interessanter voor bedrijven omdat het onderdeel is van een bredere trend: het dynamisch en gepersonaliseerd inrichten van processen en producten.

“Dankzij data kan je producten en diensten veel persoonlijker toepassen en matchen met je eigen, actuele situatie. Dat maakt het werken met data steeds meer rendabel voor veel bedrijven.” Ook voor ontwikkelingen in de circulaire economie en de Brabantse energietransitie ziet Ronald kansen voor de inzet van data. “Deze transities eisen dynamische en op maat gemaakte oplossingen waarvoor data science een uitkomst kan bieden.”

 

Op donderdag 28 oktober organiseert JADS de Data Impact Confessions op de Data Week in Den Bosch. Het volledige programma vind je op dataweeknl.nl.

 

Wie is Ronald Buijsse?
             

  • Heeft 30 jaar gewerkt aan innovaties in de bankwereld, media en logistiek

  • Maakte al bij de start kennis met data science toepassingen in de bankwereld

  • Begeleidde de laatste 15 jaar ondernemers wereldwijd bij het kennismaken met data gedreven werken in o.a. de logistiek en marketing, in zijn rol als corporate marketing directeur bij Ortec

  • Sinds 2017 o.a. werkzaam als academic director voor professional education bij de Jheronimus Academy of Data Science in Den Bosch, een samenwerking tussen de TU Eindhoven en de Universiteit van Tilburg

 

Meer weten? Inspiratie over digitalisering.
             

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen