Maak kennis met Florence Bongers
Het digitaliseren van informatie of bedrijfsprocessen maakt een bedrijf slimmer. Zo zetten ook onze Brabants Besten digitalisering in om hun onderneming bijvoorbeeld flexibeler of duurzamer te maken. En dat is volgens digispecialist Florence Bongers allang geen ondersteunende activiteit meer. “Digitalisering is zo ver gevorderd dat het een onderdeel moet zijn van je bedrijfsproces. Wat is mijn missie als bedrijf en hoe ondersteun ik dat met slimme toepassingen? Digitaliseren dwingt je namelijk om producten of handelingen te beschrijven, en zo kom je er als ondernemer achter dat zaken anders moeten en kunnen.”
Aan de slag als digimakelaar
Florence is aangesteld als digimakelaar bij het Innovatiehuis de Peel, gevestigd op de Automotive Campus in Helmond. Het innovatiehuis is een samenwerking tussen de zes Peelgemeenten, Waterschap Aa en Maas en werkgeversorganisatie VNO-NCW. Ze ondersteunt en adviseert ondernemers bij hun digitaliseringsprocessen. Dat start bij het creëren van het bewustzijn dat er in iedere stap van je bedrijfsprocessen mogelijkheden zijn om te digitaliseren. “In de mkb-deal - onderdeel van de regiodeal - ondersteunen we ondernemers met ontdekkings- en inspiratiesessies zodat zij zelf kunnen nadenken over de mogelijkheden.”
Samenwerken maakt iedereen sterker
Deze creatie van bewustwording is slechts een startpunt. “Het is leuk om mensen ergens bewust van te maken, maar vervolgens moet het ook lukken om die stap te zetten. Daarom brengen we ondernemers bijvoorbeeld samen in, onder andere, werksessies en kenniskringen om op een laagdrempelige manier uitdagingen of struikelpunten te bespreken.
Openheid helpt. Door de kennis die je zelf hebt te delen met anderen, maak je jezelf sterker. Wij kunnen hierin ondersteunen door vraagstukken boven tafel te krijgen en bijeenkomsten te organiseren die mensen bij elkaar brengen.” “Daarnaast ondersteunen we kennis en vaardigheidsontwikkeling”, vertelt Florence verder. “Weten mensen dat er cursussen en kennistrainingen worden aangeboden? Hoe kun je kennisinstellingen hiervoor inzetten? Hoe maken we gebruik van elkaars inzichten?”
“Het is leuk om mensen ergens bewust van te maken, maar vervolgens moet het ook lukken om die stap te zetten."
Meer dan een stukje techniek
Als mkb’er kom je digitalisering op alle plaatsen tegen in je organisatie. “Digital marketing is bijvoorbeeld hip and happening, maar niet vanzelfsprekend voor iedere ondernemer. Hoe reageer je zo duidelijk mogelijk op een post? Hoe ga je om met social media en hoe past dit bij de identiteit van je bedrijf? Een website is niet alleen een stukje techniek, je moet je doelgroep kunnen bereiken en je bedrijf promoten.”
Diensten voor een duurzame economie
Daarnaast is ‘servitization’ aan een opmars bezig. Als bedrijf verkoop je diensten – services - naast je producten. Soms kan dit door je kernproduct in verschillende delen te verkopen. Je verdeelt je machine dus onder in de hardware (fysieke componenten), software (programmatuur), educatie en service. Daarnaast kun je nog een stapje verder gaan en je producten inzetten in een servicemodel. Florence legt uit: “Je verkoopt geen lampen, maar licht. Met zo’n model kun je daarnaast ook nog een duurzame economie ondersteunen. Je weet precies waar je producten zijn en je kunt deze dus terughalen om duurzaam te verwerken in het proces.”
Veiligheid binnen en tussen bedrijven
Tenslotte blijft cybersecurity één van de grootste uitdagingen van ondernemers. “Dit wordt soms zo ingewikkeld verteld, dat mensen het niet meer kunnen bevatten. Het maken van back-ups, instaleren van beveiligingssoftware, het up to date houden van de systemen en het monitoren van activiteiten op je systeem zijn kernactiviteiten hierin. En niet alleen binnen het bedrijf, ook tussen bedrijven moet de veiligheid gewaarborgd worden. “Bedrijven koppelen hun systemen met klanten en toeleveranciers, maar hebben vervolgens geen goed beeld op de beveiliging van deze ketenintegratie.”.
“Maak als bedrijf een flowchart van je meest belangrijke bedrijfsprocessen en de systemen die hierbij horen. Zo zie je in één oogopslag of je het misschien te complex hebt gemaakt."
Alles in beeld met een flowchart
Tot slot geeft Florence een concreet advies waar je als mkb-ondernemer mee aan de slag kunt. “Maak als bedrijf een flowchart van je meest belangrijke bedrijfsprocessen en de systemen die hierbij horen. Zo zie je in één oogopslag of je het misschien te complex hebt gemaakt of dat je afscheid moet nemen van bepaalde systemen. Onderzoek vervolgens hoe je deze flow simpel kunt houden. Standaard handelingen kun je digitaliseren, maar je moet ook handmatig kunnen ingrijpen wanneer er een uitzondering is. Mensen moeten eerst begrijpen wat er gebeurt om vervolgens in te kunnen grijpen.”
Meer weten? Inspiratie over digitalisering.
Neem contact op met Florence.