Directeur en Brabants Besten Gijs van Doorn en Mariëlle van Berkel, manager van JAN Facilities, leggen uit waarom.
Geen lege woorden
De BanGroep is een groep van acht bedrijven, allemaal actief in de wereld van bouw en vastgoed. Van houten trappen tot raamkozijnen, van woningbouw tot gebiedsontwikkeling. In elk van de bedrijven staat duurzaam en sociaal ondernemen centraal. Is dat niet bij elk bedrijf het geval, hoor ik je denken? Misschien wel op papier, maar de BanGroep maakt het waar. Gijs van Doorn legt uit: “Sociaal ondernemen was vroeger iets wat je gewoon op je website kon zetten. Je schreef op wat je ambities waren, maakt niet uit of ze klopten of niet. Zo werkt dat niet bij ons. Wij gaan voor daden in plaats van woorden.”
Facilitaire diensten
Het bewijs voor die uitspraak is JAN Facilities (JAN). Het is één van de bedrijven binnen de BanGroep en levert facilitaire diensten. Van schoonmaakwerk, onderhoud van tuinen en groen, tot hospitality en ondersteuning op bouw- en werkplaatsen. En het belangrijkst van al: het werk wordt verricht door voornamelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Meer dan een advertentie plaatsen
JAN is een bedrijf op zich, geen deel van een groter geheel. Mariëlle legt uit waarom ze voor die aanpak kozen: “JAN draait volledig op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We moeten de mensen dus echt aan de gang helpen en houden, anders stopt het bedrijf te bestaan. Als JAN een deel van een groter geheel was, was die verplichting lang niet zo groot.” Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt structureel aan de slag krijgen, gaat niet vanzelf. Je moet meer doen dan een advertentie in de krant. “Het vraagt voortdurende inspanningen. Door een goede samenwerking met derde partijen zoals Gemeentes, UWV, werkgeverservicepunten en jobcoaches doen wij bij JAN er alles aan om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. JAN werkt met maar liefst 23 verschillende organisaties samen om mensen aan te trekken, te begeleiden, ondersteuning te bieden en JAN-ers de mogelijkheid te geven om te groeien. Het is een fulltime job om JAN draaiende te houden. Als iemand het er gewoon bijneemt, gaat het niet lukken.”
Prestatiegericht
Aan werk is er voor JAN geen gebrek. Via onze andere zeven bedrijven komen diverse opdrachten binnen. De klussen volgen elkaar snel op. Het zorgt ervoor dat JAN een goed geoliede machine is. Iets waar beide, Gijs en Mariëlle, duidelijk trots op zijn. “Noem het geen sociale werkplaats. Dat vind ik bijna een belediging voor onze mensen. De werknemers hebben inderdaad een achterstand tot de arbeidsmarkt, maar dat betekent helemaal niet dat ze niet kunnen presteren. Vaak zijn het mensen met een lastige of onveilige thuissituatie. Naast lichamelijke of geestelijke beperkingen kunnen mensen bijvoorbeeld ook een afstand tot de arbeidsmarkt hebben door re-integratie na een ziekte. Ook financiële of relationele uitdagingen spelen een rol. Het zijn mensen met zorgen. Het stroomlijnen van werk en privé speelt een belangrijke rol voor die mensen om überhaupt naar het werk te kunnen komen.”
Commercieel trucje
Een makkelijke kritiek op JAN zou zijn dat het enkel bedoeld is als commerciële actie. Een trucje om te tonen aan de buitenwereld hoe sociaal geëngageerd je wel niet bent. Gijs van Doorn antwoordt duidelijk: “Sommige mensen denken dat misschien, maar het is absoluut geen commerciële truc. Uiteraard vinden onze klanten het een mooi verhaal, maar daar doen we het niet voor. De energie die we erin steken, weegt niet op tegen wat het opbrengt. Sommige dingen zijn belangrijker dan financiële opbrengst.”
Die boodschap wil de BanGroep graag uitdragen aan andere bedrijven. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk krijgen vraagt inspanningen, maar daar moet bedrijven zich niet door laten tegenhouden. Gijs: “Ik ben er zeker van dat veel bedrijven ruimte hebben voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ongetwijfeld kan iedere organisatie 2 of 3 plekjes worden vrijmaken voor dit soort profielen. Als we allemaal die mindset hebben, maken we een groot verschil.”